Raporty Końcowe stanowią podstawę do podjęcia przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego decyzji w sprawie podjęcia działań profilaktycznych.
Tabela zawiera informacje w oparciu o prowadzony przez Państwową Komisje Badania Wypadków Lotniczych rejestr. Znaleźć tu można informacje o rodzaju zdarzenia, dacie, miejscu oraz rodzaju i typie statku powietrznego

...

Najnowsze informacje
„Laser to nie zabawka” – rusza ogólnopolska kampania społeczna Urzędu Lotnictwa Cywilnego przeciw oślepianiu pilotów laserem
Raport wstępny nr 2214/19

Raport jest dokumentem prezentującym stanowisko Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące okoliczności zdarzenia lotniczego, jego przyczyn i zaleceń dotyczących bezpieczeństwa, które zostało sporządzone na podstawie informacji znanych w dniu jego sporządzenia. Proces badania zdarzenia lotniczego nie może być traktowany jako ostatecznie zakończony. Badanie może zostać wznowione w razie ujawnienia nowych informacji lub zastosowania nowych technik badawczych, które mogą mieć wpływ na inne, niż zawarte w raporcie, sformułowanie przyczyn, okoliczności i zaleceń dotyczących bezpieczeństwa. Badanie zdarzeń lotniczych przeprowadzone jest jedynie w celach profilaktycznych w oparciu o obowiązujące przepisy prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Badanie zostało przeprowadzone bez konieczności stosowania prawnej procedury dowodowej, obowiązującej w postępowaniach innych organów zobowiązywanych do podejmowania działań w związku z zaistnieniem zdarzenia lotniczego. Komisja nie orzeka co do winy i odpowiedzialności. Sformułowania zawarte w raporcie, w związku z art. 5 ust. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 w sprawie badania wypadków i incydentów w lotnictwie cywilnym oraz zapobiegania im […] oraz art. 134 ustawy - Prawo lotnicze, nie mogą być traktowane jako wskazanie winnych lub odpowiedzialnych za zaistniałe zdarzenie. W związku z powyższym wszelkie formy wykorzystania raportu do celów innych niż zapobieganie wypadkom i incydentom lotniczym, może prowadzić do błędnych wniosków i interpretacji. Raport został sporządzony w języku polskim. Inne wersje językowe mogą być przygotowywane jedynie w celach informacyjnych.

Data zdarzenia: 2019-06-14
Miejsce zdarzenia: Chrcynno
Część opisowa: Pilot samolotu ze skoczkami na pokładzie samolotu wystartował z lotniska w celu wykonania zrzutu skoczków, nabór wysokości odbywał się bez uwag, w końcowej fazie dolotu nad punkt zrzutu na wysokości ok. 4000m (FL 140) pilot włączył sygnalizację?1 minuta do zrzutu?. Skoczkowie rozpoczeli przemieszczać się do tylnej części samolotu w kierunku drzwi. W trakcie przemieszczania się skoczków do drzwi zadziałała sygnalizacja ostrzeżenia o przeciągnięciu i chwilę później nastąpiło przeciągnięcie samolotu (obrót wokół osi poziomej). Skoczkowie opuścili samolot. W trakcie opuszczania samolotu jeden skoczek uderzył nogą w statecznik poziomy co spowodowało zaklinowanie statecznika. Samolot przeszedł w strome nurkowanie. Pilot kilkakrotnie próbował odblokować ster wysokości co udało się na wysokości ok. 1000m. W trakcie nurkowania samolot przekroczył Vne. Po wyprowadzeniu samolotu do lotu poziomego pilot sprawdził sterowanie samolotem i bezpiecznie wylądował na lotnisku. Samolot został nieznacznie uszkodzony, uszkodzenie
Zalecenia:Brak