Raporty Końcowe stanowią podstawę do podjęcia przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego decyzji w sprawie podjęcia działań profilaktycznych.
Tabela zawiera informacje w oparciu o prowadzony przez Państwową Komisje Badania Wypadków Lotniczych rejestr. Znaleźć tu można informacje o rodzaju zdarzenia, dacie, miejscu oraz rodzaju i typie statku powietrznego

...

Najnowsze informacje
„Laser to nie zabawka” – rusza ogólnopolska kampania społeczna Urzędu Lotnictwa Cywilnego przeciw oślepianiu pilotów laserem
Raport wstępny nr 2165/19

Raport jest dokumentem prezentującym stanowisko Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące okoliczności zdarzenia lotniczego, jego przyczyn i zaleceń dotyczących bezpieczeństwa, które zostało sporządzone na podstawie informacji znanych w dniu jego sporządzenia. Proces badania zdarzenia lotniczego nie może być traktowany jako ostatecznie zakończony. Badanie może zostać wznowione w razie ujawnienia nowych informacji lub zastosowania nowych technik badawczych, które mogą mieć wpływ na inne, niż zawarte w raporcie, sformułowanie przyczyn, okoliczności i zaleceń dotyczących bezpieczeństwa. Badanie zdarzeń lotniczych przeprowadzone jest jedynie w celach profilaktycznych w oparciu o obowiązujące przepisy prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Badanie zostało przeprowadzone bez konieczności stosowania prawnej procedury dowodowej, obowiązującej w postępowaniach innych organów zobowiązywanych do podejmowania działań w związku z zaistnieniem zdarzenia lotniczego. Komisja nie orzeka co do winy i odpowiedzialności. Sformułowania zawarte w raporcie, w związku z art. 5 ust. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 w sprawie badania wypadków i incydentów w lotnictwie cywilnym oraz zapobiegania im […] oraz art. 134 ustawy - Prawo lotnicze, nie mogą być traktowane jako wskazanie winnych lub odpowiedzialnych za zaistniałe zdarzenie. W związku z powyższym wszelkie formy wykorzystania raportu do celów innych niż zapobieganie wypadkom i incydentom lotniczym, może prowadzić do błędnych wniosków i interpretacji. Raport został sporządzony w języku polskim. Inne wersje językowe mogą być przygotowywane jedynie w celach informacyjnych.

Data zdarzenia: 2019-06-13
Miejsce zdarzenia: Międzybrodzie Żywieckie, Góra Żar
Część opisowa: W dniu 13 czerwca 2019 r. około godziny 15:10 LMT pilot paralotni wystartował z pasażerem z północnego startowiska na Górze Żar w miejscowości Międzybrodzie Żywieckie. Po rozbiegu i starcie paralotni, pilot pomagał pasażerowi umieścić się w siodełku uprzęży. W trakcie tych czynności pasażer próbował odciążyć taśmę uprzęży głównej chwytając lewą ręką karabińczyk. Po chwili nastąpiło wysunięcie się lewej taśmy z karabińczyka do którego była podczepiona uprząż pasażera. Pasażer zawisł na prawej taśmie uprzęży powodując duże obciążenie prawej strony paralotni, która zaczęła zakręcać w prawo. Pilot podjął decyzję o awaryjnym lądowaniu na koronach drzew. Podczas zsuwania się paralotni z drzewa, w trakcie upadku na ziemię pasażer odniósł poważne obrażenia ciała i został przetransportowany przez Lotnicze Pogotowie Ratunkowe do szpitala. Pilot w trakcie wypadku nie odniósł żadnych obrażeń.
Zalecenia:Brak