Raport końcowy PKBWL – wypadek, Cessna T206H (SP-IKE), lotnisko Piła (EPPI), 15/08/2021

W dniu 15.08.2021 r. samolot CESSNA T206H o znakach rozpoznawczych SPIKE wykonał lot z lądowiska Piła (EPPI) na lotnisko Kołobrzeg (EPKG), następnie lot powrotny na lądowisko Piła (EPPI). Na pokładzie znajdowało się 6 osób – pilot z licencją FRA.FCL.PA (odpowiednik PPL(A)) oraz pięcioro podróżnych. W trakcie lądowania na lądowisku EPPI, około godz. 18:20 LMT1, samolot uderzył ogonem o nawierzchnię drogi startowej, odbił się od niej co najmniej trzykrotnie, uszkadzając ogon, goleń przedniego koła oraz śmigło. Pilot oraz podróżni nie odnieśli obrażeń, jednak konstrukcja samolotu oraz jego zespół napędowy zostały w znacznym stopniu uszkodzone.

PKBWL ustaliła następującą przyczynę wypadku lotniczego: Błąd pilota polegający na nieprawidłowym zaplanowaniu i wykonaniu lądowania, prowadzący do bardzo twardego, niekontrolowanego, kilkukrotnego przyziemienia ze zbyt dużą prędkością samolotu o masie bliskiej maksymalnej dopuszczalnej masy do lądowania.

Czynniki sprzyjające:
1) Bardzo małe doświadczenie pilota na typie Cessna T206H;
2) Niewielkie ogólne doświadczenie lotnicze w tym brak doświadczenia na cięższych samolotach typu Cessna 206 z silnikiem o dużej mocy oraz z kompletem podróżnych na pokładzie;
3) Masa samolotu do lądowania bliska maksymalnej masy do lądowania, co przełożyło się na większą bezwładność samolotu, zwiększenie prędkości przeciągnięcia oraz zwiększenie kątów natarcia, w wyniku czego zmniejszyła się odległość między ogonem a drogą startową w czasie lądowania.


PKBWL nie zaproponowała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Raport końcowy o nr 2021/2963 z badania niniejszego poważnego incydentu znajduje się w następującym linku.


Najnowsze Aktualności

500 233 233

phone 24h

kontakt@pkbwl.gov.pl

Skip to content