Raporty Końcowe stanowią podstawę do podjęcia przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego decyzji w sprawie podjęcia działań profilaktycznych.
Tabela zawiera informacje w oparciu o prowadzony przez Państwową Komisje Badania Wypadków Lotniczych rejestr. Znaleźć tu można informacje o rodzaju zdarzenia, dacie, miejscu oraz rodzaju i typie statku powietrznego

...

Najnowsze informacje
„Laser to nie zabawka” – rusza ogólnopolska kampania społeczna Urzędu Lotnictwa Cywilnego przeciw oślepianiu pilotów laserem

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010, Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych (PKBWL) rozpoczęła badanie wypadku samolotu SKYVAN SC-7, który miał miejsce w dniu 3 września 2022 r. w miejscowości Glina koło Piotrkowa Trybunalskiego.

Według wstępnych ustaleń w dniu wypadku na lotnisku w Piotrkowie Trybunalskim (EPPT) odbywały się skoki spadochronowe z samolotu SKYVAN o znakach rozpoznawczych SP-HIP, organizowane przez firmę Skyvan Service.

Podczas operacji, po zrzuceniu skoczków, w trakcie podejścia do lądowania, samolot zderzył się z ziemią z dużym kątem pochylenia na nos i znacznym przechyleniem. Pilot i pasażerka ponieśli śmierć na miejscu zdarzenia, a samolot został zniszczony.

W tym samym dniu zespół PKBWL udał się na miejsce wypadku w celu dokonania oględzin i wykonania dokumentacji miejsca zdarzenia, zabezpieczenia elementów samolotu do dalszych badań i zebrania dokumentacji.

PKBWL powiadomiła o zdarzeniu Kanadę jako państwo projektu i producenta samolotu, USA jako państwo producenta silników oraz EASA. Wymienione państwa wyznaczyły pełnomocnych przedstawicieli, którzy biorą udział w badaniu i między innymi mają prawo wyznaczyć swoich doradców technicznych reprezentujących producentów samolotu i silników.

Aktualnie PKBWL gromadzi wszelkie materiały, które mogą mieć związek z wypadkiem. W dalszej kolejności materiały te zostaną przeanalizowane w celu określenia przyczyn i czynników sprzyjających zaistnieniu wypadku.

Badanie prowadzone jest w oparciu o obowiązujące przepisy krajowe, Unii Europejskiej i ICAO.

Komisja nie orzeka co do winy i odpowiedzialności, a badanie zdarzenia prowadzone jest jedynie w celu zapobiegania wypadkom i incydentom w przyszłości, w związku z czym PKBWL nie jest zobowiązana do stosowania prawnej procedury dowodowej, obowiązującej inne organy.

Zgodnie z art. 5 ust. 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 w sprawie badania wypadków i incydentów w lotnictwie cywilnym oraz zapobiegania im […] oraz art. 134 Ustawy Prawo Lotnicze, sformułowania zawarte w raportach PKBWL nie mogą być traktowane jako wskazanie winnych lub odpowiedzialnych za zaistniałe zdarzenie. W związku z powyższym wykorzystywanie dokumentów PKBWL do celów innych niż zapobieganie wypadkom i incydentom lotniczym, może prowadzić do błędnych wniosków i interpretacji.

Ponadto PKBWL informuje, że jedynymi formami udzielania informacji dotyczących wykonanych i planowanych czynności oraz ustaleń dokonanych przez PKBWL podczas badania jest strona internetowa PKBWL lub korespondencja mailowa z adresem Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Kontakt

       ul. Nowy Świat 6/12, 00-497 Warszawa  ul. Chałubińskiego 4/6, 00-928 Warszawa  +48 22 630 11 31   +48 500 233 233   +48 22 630 11 17   kontakt@pkbwl.gov.pl...

Opublikowano: 30-11-2022

Czytaj więcej

Oferta pracy - Referendarz ds. obsługi administracyjnej PKBWL

Zachęcamy do składania aplikacji na stanowisko Referendarza do spraw: obsługi administracyjnej Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych w Wydziale Organizacyjnym, Biuro Dyrektora Generalnego Ministerstwa Infrastruktury. Więcej informacji...

Opublikowano: 07-11-2022

Czytaj więcej

Praktyki w PKBWL

Program bezpłatnych praktyk studenckich kierujemy do wszystkich studentów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych I i II stopnia, którzy nie ukończyli 30 roku życia. Praktyki oferujemy przez cały rok w formule indywidualnej w siedzibie PKBWL w Warszawie.   Przed...

Opublikowano: 12-10-2022

Czytaj więcej