Raporty Końcowe stanowią podstawę do podjęcia przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego decyzji w sprawie podjęcia działań profilaktycznych.
Tabela zawiera informacje w oparciu o prowadzony przez Państwową Komisje Badania Wypadków Lotniczych rejestr. Znaleźć tu można informacje o rodzaju zdarzenia, dacie, miejscu oraz rodzaju i typie statku powietrznego

...

Najnowsze informacje
„Laser to nie zabawka” – rusza ogólnopolska kampania społeczna Urzędu Lotnictwa Cywilnego przeciw oślepianiu pilotów laserem
Raport wstępny nr 2022/5615

Raport jest dokumentem prezentującym stanowisko Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące okoliczności zdarzenia lotniczego, jego przyczyn i zaleceń dotyczących bezpieczeństwa, które zostało sporządzone na podstawie informacji znanych w dniu jego sporządzenia. Proces badania zdarzenia lotniczego nie może być traktowany jako ostatecznie zakończony. Badanie może zostać wznowione w razie ujawnienia nowych informacji lub zastosowania nowych technik badawczych, które mogą mieć wpływ na inne, niż zawarte w raporcie, sformułowanie przyczyn, okoliczności i zaleceń dotyczących bezpieczeństwa. Badanie zdarzeń lotniczych przeprowadzone jest jedynie w celach profilaktycznych w oparciu o obowiązujące przepisy prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Badanie zostało przeprowadzone bez konieczności stosowania prawnej procedury dowodowej, obowiązującej w postępowaniach innych organów zobowiązywanych do podejmowania działań w związku z zaistnieniem zdarzenia lotniczego. Komisja nie orzeka co do winy i odpowiedzialności. Sformułowania zawarte w raporcie, w związku z art. 5 ust. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 w sprawie badania wypadków i incydentów w lotnictwie cywilnym oraz zapobiegania im […] oraz art. 134 ustawy - Prawo lotnicze, nie mogą być traktowane jako wskazanie winnych lub odpowiedzialnych za zaistniałe zdarzenie. W związku z powyższym wszelkie formy wykorzystania raportu do celów innych niż zapobieganie wypadkom i incydentom lotniczym, może prowadzić do błędnych wniosków i interpretacji. Raport został sporządzony w języku polskim. Inne wersje językowe mogą być przygotowywane jedynie w celach informacyjnych.

Data zdarzenia: 2022-09-24
Miejsce zdarzenia: EPLU
Część opisowa: Dnia 24 września 2022 r. na lotnisku w Lubinie (EPLU) odbywały się zawody szybowcowe na celność lądowania. Holowanie szybowców odbywało się za samolotem Socata-Rally 235-ED o znakach rozpoznawczych SP-WOP. Po wykonaniu 20 holi nastąpiła zmiana pilota holującego. Pilot, przejmując samolot, wykonał jego przegląd przedlotowy. Po uruchomieniu silnika podgrzał go i po uzyskaniu (drogą radiową) zgody od kierującego lotami podkołował przed szybowiec. O godzinie 11:35 (LMT) zespół (samolot holujący ? szybowiec) rozpoczął start. Na wysokości około 300 m szybowiec wyczepił linę holowniczą i rozpoczął lot po prawym kręgu. Pilot samolotu odchylił kierunek lotu w lewo i rozpoczął zniżanie. Drogą radiową uzyskał zgodę od kierującego lotami na lądowanie z wiatrem na kierunku pasa 31 trawa. W trakcie wykonywania zakrętu w prawo pilot stwierdził, że jest za nisko i próbował zwiększyć obroty silnika, jednak silnik nie reagował. W konsekwencji, samolot lądował awaryjnie w odległości około 180 m od progu drogi startowej 3
Zalecenia:Brak