POWAŻNY INCYDENT (SERIOUS INCIDENT) - 2023-0063
samolot (airplane)
AERO, AT-3 R100
Sobienie Szlacheckie (EPSJ)
2023-09-03
- Kategoria Statku Powietrznego
- Aircraft Category
- samolot (airplane)
- Typ Statku Powietrznego
- Aircraft Type
- AERO, AT-3 R100
- Znaki Rozpoznawcze
- Aircraft Registration Marks
- SP-SFA
- Miejsce Zdarzenia
- Occurrence Place
- Sobienie Szlacheckie (EPSJ)
- Data Zdarzenia
- Occurrence Date
- 2023-09-03
- Czas zdarzenia (LMT)
- Occurrence Time (LMT)
- 18:16
- Klasyfikacja Zdarzenia
- Occurrence Class
- POWAŻNY INCYDENT (SERIOUS INCIDENT)
- Operator/Użytkownik Statku Powietrznego
- Aircraft Operator/User
- Space Flight Academy
- Masa Statku Powietrznego
- MTOW
- <2250
- Poziom Obrażeń
- Injury Level
- brak (none)
- Podmiot Badający
- Investigation Authority
- PKBWL
- Status Badania
- Investigation Status
- zakończone (closed)
-
W dniu 3 września 2023 r. około godziny 16:35, pilot-instruktor rozpoczął wraz z uczeniem przygotowanie do lotów szkolnych na lądowisku Sobienie Szlacheckie (EPSJ). Uczeń pod nadzorem instruktora, wykonał przegląd przedlotowy, sprawdził dokumentację techniczną samolotu oraz ważność wymaganych dokumentów, w następnej kolejności sporządził arkusz masy i wyważenia samolotu oraz wypełnił PDT2. Wyważenie samolotu mieściło się w zakresie przewidzianym przez IUwL. Po zajęciu miejsc w kabinie, załoga uruchomiła silnik i wykonała jego próbę, po czym przeprowadziła krótką odprawę przed startem. Po zakończeniu tych czynności, załoga zajęła drogę startową na kierunku 27, a następnie po skonfigurowaniu samolotu do startu, wykonała start z zamiarem wykonania prawych kręgów nad lądowiskiem. Podczas siódmego kręgu, pilotem lecącym był uczeń. Według oświadczenia instruktora, uczeń wykonał podejście do lądowania z klapami wypuszczonymi na kąt 40°, utrzymując prędkość podejścia w przedziale 60-65 kt. W końcowej fazie lądowania uczeń za późno, zbyt nisko, wyrównał samolot. Po pierwszym przyziemieniu na główne podwozie, nastąpiło odbicie samolotu na niewielką wysokość, po którym uczeń oddał gwałtownie drążek sterowy od siebie. W następstwie, drugie przyziemienie, zostało wykonane na przednie podwozie, podczas którego doszło do złamania goleni oraz kontaktu śmigła z nawierzchnią drogi startowej. Silnik przestał pracować, a samolot po kilkunastu metrach zakończył dobieg (18:16), opierając się nosową, dolną częścią kadłuba na drodze startowej. Załoga nie odniosła obrażeń i po wykonaniu wymaganych czynności opuściła samolot o własnych siłach. Po zdarzeniu samolot został usunięty z drogi startowej i przetransportowany na płaszczyznę przed hangarem. W wyniku zdarzenia samolot został poważnie uszkodzony. Uszkodzeniu uległy: śmigło, tłumik, dolna maska silnika oraz goleń podwozia przedniego.
- Raport Wstępny
- Preliminary Report
- -
- Oświadczenie Tymczasowe
- Interim Statement
- -
- Raport Końcowy
- Final Report
- -
- Uchwała
- Resolution