POWAŻNY INCYDENT (SERIOUS INCIDENT) - 2023-0079
samolot (airplane)
Tecnam P2006T
Depułtycze Królewskie (EPCD)
2023-11-13
- Kategoria Statku Powietrznego
- Aircraft Category
- samolot (airplane)
- Typ Statku Powietrznego
- Aircraft Type
- Tecnam P2006T
- Znaki Rozpoznawcze
- Aircraft Registration Marks
- SP-CLE
- Miejsce Zdarzenia
- Occurrence Place
- Depułtycze Królewskie (EPCD)
- Data Zdarzenia
- Occurrence Date
- 2023-11-13
- Czas zdarzenia (LMT)
- Occurrence Time (LMT)
- 13:40
- Klasyfikacja Zdarzenia
- Occurrence Class
- POWAŻNY INCYDENT (SERIOUS INCIDENT)
- Operator/Użytkownik Statku Powietrznego
- Aircraft Operator/User
- PANS w Chełmie
- Masa Statku Powietrznego
- MTOW
- <2250
- Poziom Obrażeń
- Injury Level
- brak (none)
- Podmiot Badający
- Investigation Authority
- PKBWL
- Status Badania
- Investigation Status
- zakończone (closed)
-
W dniu 13 listopada 2023 r, na lotnisku EPCD, załoga samolotu w składzie instruktor oraz pilot student wykonywała loty szkolne, ćwicząc sytuacje awaryjne w ramach szkolenia do uzyskania uprawnienia MEP(L) z wykorzystaniem samolotu dwusilnikowego Tecnam P2006T o znakach rozpoznawczych SP-CLE. W trakcie drugiego lotu po kręgu, załoga wykonywała lot na zdławionym jednym silniku z zamiarem lądowania w konfiguracji gładkiej, z klapami ustawionymi w pozycji „0”. Przed przyziemieniem, załoga nie wypuściła podwozia. Kiedy samolot był w fazie wyrównania nisko nad pasem, kierujący lotami na lotnisku, przekazał przez radio załodze informację o braku wypuszczonego podwozia. Informacja ta została przekazana zbyt późno. W rezultacie samolot przyziemił bez podwozia, a następnie ślizgał się po drodze startowej przez ponad 200 metrów, po czym zatrzymał się. Następnie, załoga opuściła statek powietrzny o własnych siłach, nie odnosząc obrażeń. W wyniku zdarzenia, uszkodzeniu uległo dolne poszycie kadłuba oraz anteny oprzyrządowania samolotu.
- Raport Wstępny
- Preliminary Report
- -
- Oświadczenie Tymczasowe
- Interim Statement
- -
- Raport Końcowy
- Final Report
- -
- Uchwała
- Resolution