WYPADEK (ACCIDENT) - 2011/1400
samolot (airplane)
Boeing 767-300ER
Warszawa (EPWA)
2011-11-01
- Kategoria Statku Powietrznego
- Aircraft Category
- samolot (airplane)
- Typ Statku Powietrznego
- Aircraft Type
- Boeing 767-300ER
- Znaki Rozpoznawcze
- Aircraft Registration Marks
- SP-LPC
- Miejsce Zdarzenia
- Occurrence Place
- Warszawa (EPWA)
- Data Zdarzenia
- Occurrence Date
- 2011-11-01
- Czas zdarzenia (LMT)
- Occurrence Time (LMT)
- 13:39
- Klasyfikacja Zdarzenia
- Occurrence Class
- WYPADEK (ACCIDENT)
- Operator/Użytkownik Statku Powietrznego
- Aircraft Operator/User
- PLL LOT
- Masa Statku Powietrznego
- MTOW
- >5700
- Poziom Obrażeń
- Injury Level
- brak (none)
- Podmiot Badający
- Investigation Authority
- PKBWL
- Status Badania
- Investigation Status
- zakończone (closed)
Propozycje dziewięciu wstępnych zaleceń w zakresie bezpieczeństwa zostały w 2012 roku opracowane jako część „Oświadczenia Tymczasowego PKBWL dotyczącego badania wypadku lotniczego nr 1400/2011”. Cztery propozycje zaleceń zostały skierowane do firmy Boeing (poprzez NTSB), cztery Polskich Linii Lotniczych LOT i jedna do Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze.
W dniu 1 listopada 2011 r. o godz. 04.19 (UTC) samolot B767-300ER o znakach rozpoznawczych SP-LPC wystartował z lotniska Newark (KEWR) do planowego lotu LO 16 do Warszawy (EPWA). Załogę samolotu stanowiło dwóch pilotów oraz 8 osób personelu pokładowego. Na pokładzie było 221 pasażerów. Po starcie, w trakcie chowania podwozia i klap nastąpiła awaria centralnej instalacji hydraulicznej. Awaria ta uniemożliwiała wypuszczenie podwozia za pomocą instalacji podstawowej (hydraulicznej). Po konsultacji z MCC Operatora załoga podjęła decyzję o kontynuowaniu lotu do Warszawy. W trakcie podejścia do lądowania w Warszawie nie powiodło się wypuszczenie podwozia przy użyciu instalacji alternatywnej. W związku z powyższym załoga zdecydowała się wykonać awaryjne lądowanie na drodze startowej RWY33 ze schowanym podwoziem. Lądowanie nastąpiło o godzinie 13:39. Po lądowaniu załoga przeprowadziła ewakuację pasażerów, w trakcie której nikt nie odniósł obrażeń.
- Raport Wstępny
- Preliminary Report
- Oświadczenie Tymczasowe
- Interim Statement
- Raport Końcowy
- Final Report
- Uchwała
- Resolution
- -