WYPADEK (ACCIDENT) - 2017/1166

samolot (airplane)

Cessna 150

Mielec (EPML)

2017-06-11

Kategoria Statku Powietrznego
Aircraft Category
samolot (airplane)
Typ Statku Powietrznego
Aircraft Type
Cessna 150
Znaki Rozpoznawcze
Aircraft Registration Marks
SP-GCC
Miejsce Zdarzenia
Occurrence Place
Mielec (EPML)
Data Zdarzenia
Occurrence Date
2017-06-11
Czas zdarzenia (LMT)
Occurrence Time (LMT)
-
Klasyfikacja Zdarzenia
Occurrence Class
WYPADEK (ACCIDENT)
Operator/Użytkownik Statku Powietrznego
Aircraft Operator/User
Pilot samolotowy PPL(A)
Masa Statku Powietrznego
MTOW
<2250
Poziom Obrażeń
Injury Level
brak (none)
Podmiot Badający
Investigation Authority
PKBWL
Status Badania
Investigation Status
zakończone (closed)
ZALECENIA BEZPIECZEŃSTWA
SAFETY RECOMMENDATIONS

STRESZCZENIE
SUMMARY

W trakcie lądowania pod słońce pilot przyziemił samolot prawdopodobnie bez wytrzymania i ze zwiększoną prędkością na trzy punkty. Samolot odbił się na wysokość około 2 m, wystąpił tzw. „kangur” i niewielkie odchylenie od kierunku lądowania, a następnie samolot ponownie przyziemił na przednią goleń podwozia czego skutkiem było jej złamanie. Dalej samolot ślizgał się na kadłubie po nawierzchni drogi startowej i zatrzymał po około 70 m, co spowodowało uszkodzenie śmigła oraz przedniej i centralnej części kadłuba. Pilot z pasażerem opuścili samolot, nie odnosząc żadnych obrażeń. Przyczyna zdarzenia: Prawdopodobne przyziemienie samolotu bez wytrzymania na trzy punkty i nieumiejętne poprawianie lądowania z kangurem.

DOKUMENTY
RECORDS
Raport Wstępny
Preliminary Report
-
Oświadczenie Tymczasowe
Interim Statement
-
Raport Końcowy
Final Report
-
Uchwała
Resolution