WYPADEK (ACCIDENT) - 2020/3312
samolot (airplane)
PZL 106-BT-601 (Kruk)
Suipacha / Buenos Aires / Argentyna
2020-10-08
- Kategoria Statku Powietrznego
- Aircraft Category
- samolot (airplane)
- Typ Statku Powietrznego
- Aircraft Type
- PZL 106-BT-601 (Kruk)
- Znaki Rozpoznawcze
- Aircraft Registration Marks
- LV-BDY
- Miejsce Zdarzenia
- Occurrence Place
- Suipacha / Buenos Aires / Argentyna
- Data Zdarzenia
- Occurrence Date
- 2020-10-08
- Czas zdarzenia (LMT)
- Occurrence Time (LMT)
- 11:30
- Klasyfikacja Zdarzenia
- Occurrence Class
- WYPADEK (ACCIDENT)
- Operator/Użytkownik Statku Powietrznego
- Aircraft Operator/User
- -
- Masa Statku Powietrznego
- MTOW
- 2250-5700
- Poziom Obrażeń
- Injury Level
- brak (none)
- Podmiot Badający
- Investigation Authority
- AIB/SIA Argentyny
- Status Badania
- Investigation Status
- zakończone (closed)
Do producenta samolotów Airbus Poland S.A. [RSO AE-2044-24] Niewykrycie ukrytych uszkodzeń elementów mocujących stabilizator pionowy może spowodować zawalenie się elementów konstrukcyjnych samolotu PZL 106-BT-601, zwiększając ryzyko potencjalnej utraty kontroli w locie. Dlatego zaleca się: Włączenie elementu kontroli do programu obsługi technicznej statku powietrznego lub, w przypadku jego braku, wdrożenie niezbędnych środków w celu wykrycia i powstrzymania postępującego postępu pęknięć w osprzęcie zespołu statecznika pionowego.
Podczas skrętu w lewo w celu zrównania się z trajektorią dyszy rozpylającej (prace agrolotnicze), samolot stracił kontrolę w wyniku awarii jednego z elementów mocowania statecznika pionowego. W wyniku tej awarii pilot stracił kontrolę nad kierunkiem samolotu (pozostającym w ciągłym odchyleniu w lewo) i wykonał awaryjne lądowanie na nieprzygotowanym terenie.
- Raport Wstępny
- Preliminary Report
- -
- Oświadczenie Tymczasowe
- Interim Statement
- -
- Raport Końcowy
- Final Report
- Uchwała
- Resolution
- -