Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych uprzejmie przypomina, że o zdarzeniu lotniczym powiadamia się Komisję niezwłocznie po jego zaistnieniu.
Powiadomienia dokonuje się przy użyciu każdego dostępnego środka łączności – z uwagi na konieczność podjęcia działań, Komisja prosi o powiadamianie za pośrednictwem telefonu alarmowego + 48 500 233 233.
Zdarzenia zgłaszane niezwłocznie po ich zaistnieniu za pośrednictwem telefonu alarmowego obejmują przede wszystkim:
- Wypadki lotnicze – zdarzenie, w którym nastąpiło uszkodzenie statku powietrznego i/lub obrażenia ciała (poważne lub śmiertelne) lub statek powietrzny zaginął;
- Poważne incydenty lotnicze – zdarzenie, które nieomal doprowadziło do wypadku lotniczego.
Niezależnie od zgłoszenia dokonanego telefonicznie każde zdarzenie obejmujące: wypadek lotniczy, poważny incydent lotniczy czy incydent lotniczy podlega raportowaniu do systemu ECCAIRS2 w terminie nie później niż 72 godziny od jego zaistnienia.
Definicje wypadku lotniczego, poważnego incydentu lotniczego, incydentu lotniczego czy zdarzenia lotniczego można znaleźć w:
- Załączniku 13 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym
- rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010
- rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 376/2014
- ustawie – Prawo lotnicze