INCYDENT (INCIDENT) - 2019/3126
samolot (airplane)
Airbus, A-321-200-231
Warszawa (EPWA)
2019-07-28
- Kategoria Statku Powietrznego
- Aircraft Category
- samolot (airplane)
- Typ Statku Powietrznego
- Aircraft Type
- Airbus, A-321-200-231
- Znaki Rozpoznawcze
- Aircraft Registration Marks
- LZ-EAB
- Miejsce Zdarzenia
- Occurrence Place
- Warszawa (EPWA)
- Data Zdarzenia
- Occurrence Date
- 2019-07-28
- Czas zdarzenia (LMT)
- Occurrence Time (LMT)
- -
- Klasyfikacja Zdarzenia
- Occurrence Class
- INCYDENT (INCIDENT)
- Operator/Użytkownik Statku Powietrznego
- Aircraft Operator/User
- Electra Airways
- Masa Statku Powietrznego
- MTOW
- >5700
- Poziom Obrażeń
- Injury Level
- brak (none)
- Podmiot Badający
- Investigation Authority
- PKBWL
- Status Badania
- Investigation Status
- zakończone (closed)
Podczas lądowania samolotu na pasie RWY 11, piloci zakończyli dobieg za ostatnią dostępną drogą kołowania TWY ROMEO. Na polecenie kontrolera ruchu lotniczego załoga miała wykonać na końcu pasa zakręt o 180⁰ i zwolnić pas w drogę kołowania TWY ROMEO. Załoga wykonała zakręt w prawo i zwolniła pas startowy zgodnie z instrukcją kontrolera. Po dokonaniu inspekcji końcówki pasa RWY 11 przez Dyżurnego Portu, odnotowano, iż samolot uszkodził dwie lampy końca drogi startowej oraz wykonał zakręt poza krawędzią drogi startowej. W wyniku zdarzenia nie odnotowano uszkodzenia samolotu. W trakcie przygotowania do lądowania, załoga zaplanowała wykorzystanie pełnej długości pasa oraz zamiar zwolnienia pasa drogą kołowania NOVEMBER 3, która zgodnie z wydanym NOTAM-em i SUP AIP była wyłączona z użytkowania. Piloci nie mając świadomości o istniejących ograniczeniach, wykonali lądowanie z zamiarem wykonania ustalonego planu. Zauważywszy podczas dobiegu, że droga kołowania, którą mieli zamiar użyć do zwolnienia pasa jest zamknięta, użyli maksymalnego manualnego nacisku na hamulce. Samolot zatrzymał się. Na pytanie kontrolera TWR czy załoga jest w stanie wykonać zakręt o 180⁰ i zwolnić pas startowy, piloci odpowiedzieli twierdząco. Nie mając świadomości, że znajdują się poza krawędzią drogi startowej, (uszkadzając dwa światła końca drogi startowej) wykonali zakręt w prawo, a następnie zjechali z pasa.
- Raport Wstępny
- Preliminary Report
- Oświadczenie Tymczasowe
- Interim Statement
- -
- Raport Końcowy
- Final Report
- -
- Uchwała
- Resolution