WYPADEK (ACCIDENT) - 2021/0747
samolot (airplane)
AERO, AT-3 R100
Gliwice (EPGL)
2021-04-11
- Kategoria Statku Powietrznego
- Aircraft Category
- samolot (airplane)
- Typ Statku Powietrznego
- Aircraft Type
- AERO, AT-3 R100
- Znaki Rozpoznawcze
- Aircraft Registration Marks
- SP-TOF
- Miejsce Zdarzenia
- Occurrence Place
- Gliwice (EPGL)
- Data Zdarzenia
- Occurrence Date
- 2021-04-11
- Czas zdarzenia (LMT)
- Occurrence Time (LMT)
- -
- Klasyfikacja Zdarzenia
- Occurrence Class
- WYPADEK (ACCIDENT)
- Operator/Użytkownik Statku Powietrznego
- Aircraft Operator/User
- -
- Masa Statku Powietrznego
- MTOW
- <2250
- Poziom Obrażeń
- Injury Level
- brak (none)
- Podmiot Badający
- Investigation Authority
- PKBWL
- Status Badania
- Investigation Status
- zakończone (closed)
W dniu 11 kwietnia 2021 r. pilot przybył na lotnisko Gliwice (EPGL) z zamiarem wykonania lotu widokowego wynajętym samolotem. Ocenił, że pogoda jest odpowiednia do wykonania lotu. Po starcie, początkowo wykonywał lot w ATZ lotniska, a następnie po trasie. W trakcie lotu pozostawał na łączności z FIS Kraków. Po około godzinnym locie pilot powrócił do ATZ EPGL. Nawiązał łączność z samolotem wykonującym lot nad EPGL na częstotliwości Gliwice Radio. W celu oceny warunków atmosferycznych do lądowania (w tym bocznego wiatru), wykonał niski przelot nad drogą startową RWY 08. Następnie zbudował krąg południowy do RWY 08. Pilot wykonał podejście do lądowania, jednak podczas wytrzymania miał problemy z utrzymaniem kierunku (co opisał w swoim oświadczeniu). Jako przyczynę podał występowanie porywów bocznego wiatru. Pilot przerwał lądowanie i odszedł na drugi krąg. W trakcie lotu po kręgu pilot zauważył, że samolot znajdujący się przed nim wylądował bezpiecznie. Pilot wykonał trzecie podejście do lądowania, podczas którego na zniżaniu uznał, że wiatr się uspokoił. Świadek znajdujący się na lotnisku zwrócił jednak uwagę na to, że wszystkie trzy podejścia były niestabilne (co potwierdziło nagranie video). Fakt ten potwierdza również nagranie wideo zarejestrowane przez świadka oraz kamerę lotniskową. Przy pogłębiających się zaburzeniach równowagi poprzecznej i kierunkowej oraz – jak zeznał pilot – „po zetknięciu się kół podwozia z pasem”, o godz. 13:15 samolot w sposób ciągły zaczął przechylać się na lewe skrzydło.
- Raport Wstępny
- Preliminary Report
- Oświadczenie Tymczasowe
- Interim Statement
- -
- Raport Końcowy
- Final Report
- Uchwała
- Resolution