Raport końcowy PKBWL – wypadek, szybowiec SZD 51-1 Junior (SP-3307), lotnisko Częstochowa – Rudniki (EPRU), 21/05/2021

W dniu 21.05.2021 r. na lotnisku w Rudnikach (EPRU) odbywały się loty szybowcowe za wyciągarką i za samolotem. Starty za wyciągarką odbywały się z drogi startowej DS 3, a za samolotem początkowo z DS 2 następnie z DS 3. Przed pierwszym startem za wyciągarką szybowca Junior SP-3307, wykonane zostały cztery starty szybowców za samolotem i jeden za wyciągarką. Po pierwszym starcie pilot szybowca Junior nie nawiązała kontaktu z termiką i lądowała po 8 min. lotu. Następnie, pilot przygotowała się do ponownego startu. Po zajęciu miejsca w kabinie zapięła pasy i zamknęła owiewkę,
a wypuszczający podczepił linę holowniczą. Pilot dała mu sygnał ręką o gotowości do startu. Wypuszczający podniósł skrzydło szybowca do poziomu i za pomocą telefonu przekazał wyciągarkowemu komendę do naprężania liny, a po jej naprężeniu do startu.
Po około 2 s od rozpoczęcia rozbiegu prawe skrzydło szybowca opadło, zahaczyło o trawę. Szybowiec zaczął zakręcać w prawo, „wyskoczył” do góry, następnie obrócił się w poziomie bokiem do kierunku startu, przechylił się na prawe skrzydło i obrócił się na plecy, a następnie w konfiguracji płaskiej zderzył się z ziemią. W trakcie zderzenia z ziemią lina holownicza została wyczepiona. Świadkowie zdarzenia powiadomili o zdarzeniu służby ratownicze dzwoniąc na nr 112 i podbiegli do szybowca, aby udzielić pilot pomocy. Jeden ze świadków zadzwonił do HT i poprosił o pomoc przy obróceniu szybowca. Po przyjeździe kilku osób z portu zdemontowano skrzydła szybowca i obrócono jego kadłub na bok. W porozumieniu z Centrum Powiadamiania Ratunkowego ustalono, że ponieważ pilot jest przytomna, należy ją pozostawić w kabinie do przyjazdu Pogotowia Ratunkowego. Po przyjeździe pogotowia pilot została wyciągnięta z kabiny szybowca, ułożona na noszach i przewieziona do szpitala, gdzie była hospitalizowana przez 6 dni.

Przyczyna zdarzenia: Niewyczepienie liny holowniczej w tracie startu za wyciągarką po zaczepieniu skrzydłem o wysoką trawę i utracie kierunku.

Czynniki sprzyjające:
1) Wykonywanie startu z wysokiej trawy,

2) Niewielkie doświadczenie pilota. 

Raport końcowy o nr 2021/1211 z badania przedmiotowego wypadku znajduje się w następującym linku.

 

Najnowsze Aktualności

500 233 233

phone 24h

kontakt@pkbwl.gov.pl

Skip to content