W dniu 4.06.2020 r. w godzinach porannych na lotnisko Zamość (EPZA) przybył pilot szybowcowy z zamiarem wykonania przelotu szybowcowego. Po wyhangarowaniu szybowca, sprawdzeniu dokumentacji zdatności do lotu, wykonał przegląd szybowca SZD – 30 Pirat przed dniem lotnym. W ramach przygotowania trasy Zamość-Stalowa Wola-Biłgoraj-Zamość, zapoznał się z prognozą pogody. O godz. 10.40 LMT z wystartował za samolotem.
Po wyczepieniu nawiązał kontakt z termiką i o godz. 11:34 odszedł na trasę. Pierwszy punkt zwrotny zaliczył około godz. 13:00. Warunki pogodowe w rejonie drugiego punktu zwrotnego (Biłgoraja) pogorszyły się. Około godz. 14:00, na wysokości 470 m., w okolicy miejscowości Majdan Gromadzki,
po bezskutecznym poszukiwaniu termiki, podjął decyzję o wyborze pola do lądowania w terenie przygodnym. Wybierając miejsce do lądowania pilot nie ocenił właściwie kierunku wiatru, wiejącego z prędkością około 20 km/h z prawej strony i lekko z tyłu do kierunku podejścia. Aby zredukować wysokość, zdecydował się na esowanie. Niewłaściwe rozplanowanie tego manewru oraz niekorzystna składowa wiatru skutkowały zbyt bliskim, niskim podejściem, rozbieżnie w stosunku do osi pola wybranego na miejsce lądowania. Aby wytracić nadmiar wysokości i przybliżyć się do osi pilot zdecydował się na ślizg na kierunkowy w prawo. Tuż przed wytrzymaniem do lądowania wycofał przechylenie, skutkiem czego przyziemnienie nastąpiło z trawersem, prowadząc do utraty kierunku w lewo na dobiegu. Zbyt wąskie pole, nie pozwoliło na uniknięcie kolizji z wysokimi krzewami rosnącymi wzdłuż pola. Szybowiec zahaczył o krzewy lewym skrzydłem, wykonując gwałtowny obrót o 90°. Pilot opuścił kabinę szybowca, nie odnosząc obrażeń ciała.
Przyczyna zdarzenia: Utrata kierunku w trakcie dobiegu przy lądowaniu w terenie przygodnym, skutkująca kolizją z krzewami.
Czynniki sprzyjające:
1) Lądowanie z tylnio-bocznym wiatrem,
2) Niewielkie doświadczenie pilota.
Raport końcowy nr 2020/1336 z badania przedmiotowego wypadku znajduje się w następującym linku.