W dniu 11.09.2020 r. na lotnisku w Elblągu odbywały się skoki spadochronowe indywidualne oraz w tandemie, obsługiwane przez samolot wywożący typu Turbo Finist SMG 92T. Skoki z opóźnionym otwarciem wykonywane były z wysokości ok. 3800 m AGL (~12.467 ft). O godz. 14.40 samolot ze skoczkami wystartował do pierwszego lotu w tym dniu.
Na wysokości zrzutu jako pierwsi opuścili pokład samolotu skoczkowie samodzielni, w następnej kolejności tandemy. Podczas lądowania pierwszego tandemu doszło do twardego przyziemienia, w wyniku którego obrażeń ciała doznali pasażer oraz pilot. Na miejsce wezwano pogotowie ratunkowe, które przewiozło poszkodowanych do szpitala.
Przyczyna zdarzenia:
1. Błąd pilota tandemu polegający na złej ocenie sprawności spadochronu po otwarciu.
2. Lądowanie z tylno-bocznym wiatrem, z dużą prędkością względem ziemi i prawdopodobnie w konfiguracji przeciągnięcia skrzydła, bez hamowania.
Czynniki sprzyjające:
1) Zakręt do lądowania wykonany zbyt nisko nad ziemią;
2) Przekroczenie dopuszczalnego czasu swobodnego spadania i otwieranie spadochronu znacznie powyżej prędkości dopuszczalnej, a w konsekwencji uszkodzenie czaszy podczas jej otwierania;
3) Zła ocena sprawności spadochronu po „twardym” otwarciu.
Po zakończeniu badania Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych nie zaproponowała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Raport końcowy o nr 2020/2872 z badania przedmiotowego wypadku znajduje się w następującym linku.