![](https://pkbwl.gov.pl/wp-content/uploads/2023/06/2023-06-02-11_12_19-Wzor-kolaz-na-www30.png--Zdjecia.png)
W dniu 15.09.2019 r. w godzinach przedpołudniowych instruktor wraz z uczniami przygotowywał się do wykonania lotów szkolnych za samolotem holującym. Szybowiec Puchacz SP-3367 został ustawiony do startu z pasa trawiastego 28 lotniska EPBC. Załoga zajęła miejsce w kabinie i uczeń rozpoczął wykonywanie listy kontrolnej przed startem. W trakcie tej procedury, instruktor stwierdził brak akumulatora zasilającego radio pokładowe. Został on następnie przyniesiony przez drugiego z uczniów. Instruktor wysiadł z kabiny, chcąc mieć pewność, że akumulator został prawidłowo zamocowany. Chwilę później ponownie zajął miejsce w szybowcu i jeszcze raz sprawdził prawidłowość ustawienia trymera, dźwigni hamulców aerodynamicznych i zamknięcia owiewki,
po czym polecił uczniowi zasygnalizować gotowość do startu. Około godziny 11:14 pilot samolotu Aviat Husky SP-TIR podkołował do szybowca
w celu wykonania pierwszego w tym dniu lotu. Po naprężeniu liny holowniczej, kierujący lotami wydał komendę do startu i zespół rozpoczął rozbieg. Po około 150-200 m rozbiegu, pierwszy od pasa oderwał się szybowiec, a następnie samolot holujący. Po chwili pilot samolotu stwierdził, że samolot nie nabiera prędkości. Również parametry wznoszenia nie osiągnęły prawidłowych wartości. Nad prostopadłym do pasa odcinkiem drogi kołowania wysokość zespołu wynosiła około 30-40 m. Kierujący lotami nie obserwował startu. Świadkowie, którzy widzieli start oświadczyli, że w ich ocenie zespół znajdował się zbyt nisko. Pilot samolotu, zaobserwował w lusterku pozycję szybowca dużo poniżej samolotu holującego. Instruktor zauważył, że wskazania prędkościomierza nie przekraczają wartości 100 km/h. W chwili, gdy zespół zaczął zbliżać się do linii lasu, instruktor przejął sterowanie szybowcem i wyczepił linę holowniczą, o czym poinformował ucznia. Samolot bez obciążenia szybowcem rozpędził się i kontynuował lot po kręgu. Instruktor wykonał zakręt w lewo o około 180° z zamiarem lądowania z wiatrem. W trakcie podejścia do lądowania, nastąpiło przepadnięcie szybowca i uderzenie o ziemię. Szybowiec zatrzymał się w odległości około 240 m od progu pasa betonowego w kierunku południowo-zachodnim.
Przyczyny zdarzenia:
1) Niewłaściwe zablokowanie hamulców aerodynamicznych w szybowcu przez ucznia i brak kontroli tej czynności przez instruktora, co doprowadziło
do ich otwarcia podczas startu zespołu,
2) Doprowadzenie do spadku prędkości w trakcie wykonywania lądowania awaryjnego.
Czynniki sprzyjające:
1) Niewłaściwy nadzór instruktora nad czynnościami ucznia podczas przygotowania do startu,
2) Niewłaściwa obserwacja startującego zespołu przez kierującego lotami.
Raport końcowy o nr 2019/4164 z badania przedmiotowego wypadku znajduje się w następującym linku.