Raport końcowy PKBWL – wypadek, samolot Tecnam Astore (I-C326), lotnisko Przylep (EPZP), 9/05/2021

W dniu 9 maja 2021 r. pilot zamierzał wykonać lot trasowy (turystyczny) samolotem Tecnam Astore o znakach rozpoznawczych I-C326 z lotniska Przylep koło Zielonej Góry (EPZP) na lotnisko Żar (EPZR). Około godz. 09:082 pilot zgłosił uruchomienie silnika pod hangarem a następnie przekołował do progu RWY 24. Przed progiem RWY pilot przeprowadził próbę silnika i po uzyskaniu informacji od kierującego lotami zajął RWY 24 i około godz. 09:15 rozpoczął start. Samolot oderwał się od ziemi po około 150 m rozbiegu i rozpoczął wznoszenie.
Po osiągnięciu wysokości około 30 – 40 m, w pobliżu połowy długości pasa, pilot zgłosił problem z pracą silnika (bez podania jakichkolwiek szczegółów) oraz zamiar lądowania z wiatrem. Następnie przerwał wznoszenie i zmienił kierunek lotu w prawo a następnie rozpoczął zakręt w lewo.
Pilot wykonywał zakręt na małej wysokości z coraz większym przechyleniem, co doprowadziło do przeciągnięcia i korkociągu samolotu. Będąc w pierwszej fazie korkociągu samolot uderzył lewym skrzydłem i śmigłem w płytę lotniska (obręb pasa startowego), odbił się i przemieścił o kilka metrów w kierunku lotu, a następnie stanął w płomieniach. Świadkowie zdarzenia podjęli akcję gaszenia pożaru z użyciem gaśnic będących na terenie lotniska. W wyniku zdarzenia pilot poniósł śmierć na miejscu.

Przyczyną wypadku było doprowadzenie samolotu do przeciągnięcia i wpadnięcia w korkociąg, wskutek błędów pilotażowych popełnionych po podjęciu decyzji o lądowaniu z wiatrem, polegających na:
– niezabezpieczeniu prędkości do awaryjnego lądowania samolotu;
– wykonaniu na małej wysokości zabronionego w IUwL zakrętu o 180º;
– przekroczeniu podczas wykonywania zakrętu maksymalnie dopuszczalnego kąta przechylenia samolotu.


Czynniki sprzyjające:
– masa samolotu bliska MTOM;
– kierunek wiatru spychający samolot w lewo w końcowej fazie zakrętu.

Po zakończeniu badania Komisja  nie zaproponowała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Raport końcowy o nr 2021/1037 z badania przedmiotowego incydentu znajduje się w następującym linku.


Najnowsze Aktualności

500 233 233

phone 24h

kontakt@pkbwl.gov.pl

Skip to content