WYPADEK (ACCIDENT) - 2017/0982
spadochron (parachute)
Advance Tandem
Przasnysz
2017-05-26
- Kategoria Statku Powietrznego
- Aircraft Category
- spadochron (parachute)
- Typ Statku Powietrznego
- Aircraft Type
- Advance Tandem
- Znaki Rozpoznawcze
- Aircraft Registration Marks
- -
- Miejsce Zdarzenia
- Occurrence Place
- Przasnysz
- Data Zdarzenia
- Occurrence Date
- 2017-05-26
- Czas zdarzenia (LMT)
- Occurrence Time (LMT)
- -
- Klasyfikacja Zdarzenia
- Occurrence Class
- WYPADEK (ACCIDENT)
- Operator/Użytkownik Statku Powietrznego
- Aircraft Operator/User
- Prywatny (Private)
- Masa Statku Powietrznego
- MTOW
- <2250
- Poziom Obrażeń
- Injury Level
- śmiertelny (fatal)
- Podmiot Badający
- Investigation Authority
- PKBWL
- Status Badania
- Investigation Status
- zakończone (closed)
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami zaproponowała zalecenie dotyczące bezpieczeństwa lotniczego do realizacji przez Urząd Lotnictwa Cywilnego: Przeanalizować krytycznie istniejące przepisy i programy szkolenia oraz zintensyfikować nadzór i przeprowadzić kontrole podmiotów prowadzących szkolenie spadochronowe i skoki spadochronowe jak również obsługę i naprawy sprzętu spadochronowego, ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystywanych do tego celu statków powietrznych, sprzętu, wyposażenia warsztatowego, kwalifikacji personelu oraz organizacji skoków.
W dniu 26 maja 2017 r. ok. godz. 14:35 LMT z lotniska Przasnysz-Sierakowo [EPPZ] wystartował samolot Cessna TU-206T znaki rozpoznawcze SP-ASH w celu wywiezienia skoczków dla wykonania skoków spadochronowych tandemowych (w celach rozrywkowych i na zasadach komercyjnych - odpłatnie). Na pokładzie samolotu oprócz pilota znajdowało się 6 osób, stanowiących trzy zespoły tandemowe w składzie pilot i pasażer. Wszystkie trzy zespoły opuściły pokład samolotu na wysokości 3500-4000 m AGL ok. godz. 15:00 LMT. Dwa pierwsze zespoły wylądowały prawidłowo na terenie lotniska, opadanie trzeciego nie było obserwowane przez pozostałe. Kiedy stwierdzono nieobecność trzeciego zespołu, natychmiast podjęto jego poszukiwania. Jeden z oczekujących na lotnisku na swoją kolej do skoku pasażerów tandemów wskazał kierunek, w którym zaobserwował opadający trzeci zespół tandemowy – poszukiwania prowadzone w tym kierunku doprowadziły do odnalezienia miejsca upadku i ciał skoczków w odległości ok. 1250 m od zabudowań filii Szkoły Spadochronowej „Skoczek”, na terenie prywatnego pola uprawnego, w obrębie działki nr 332 na północny zachód od granicy lotniska. O zdarzeniu powiadomione zostały służby ratownicze i Policja. Załoga przybyłej na miejsce zdarzenia karetki pogotowia stwierdziła zgon obu skoczków.
- Raport Wstępny
- Preliminary Report
- -
- Oświadczenie Tymczasowe
- Interim Statement
- -
- Raport Końcowy
- Final Report
- Uchwała
- Resolution
- -