WYPADEK (ACCIDENT) - 2017/0982
spadochron (parachute)
b.d. (ND)
Przasnysz
2017-05-26
- Kategoria Statku Powietrznego
- Aircraft Category
- spadochron (parachute)
- Typ Statku Powietrznego
- Aircraft Type
- b.d. (ND)
- Znaki Rozpoznawcze
- Aircraft Registration Marks
- Miejsce Zdarzenia
- Occurrence Place
- Przasnysz
- Data Zdarzenia
- Occurrence Date
- 2017-05-26
- Czas zdarzenia (LMT)
- Occurrence Time (LMT)
- -
- Klasyfikacja Zdarzenia
- Occurrence Class
- WYPADEK (ACCIDENT)
- Operator/Użytkownik Statku Powietrznego
- Aircraft Operator/User
- Skoczek-instruktor
- Masa Statku Powietrznego
- MTOW
- <2250
- Poziom Obrażeń
- Injury Level
- śmiertelny (fatal)
- Podmiot Badający
- Investigation Authority
- PKBWL
- Status Badania
- Investigation Status
- zakończone (closed)
Przeanalizować krytycznie istniejące przepisy i programy szkolenia oraz zintensyfikować nadzór i przeprowadzić kontrole podmiotów prowadzących szkolenie spadochronowe i skoki spadochronowe jak również obsługę i naprawy sprzętu spadochronowego, ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystywanych do tego celu statków powietrznych, sprzętu, wyposażenia warsztatowego, kwalifikacji personelu oraz organizacji skoków. Analiz i kontroli dokonać ze szczególnym uwzględnieniem następujących grup zagadnień: Układanie spadochronów (układacze) ? Instrukcje obsługiwanych spadochronów w strefie skoków powinny być dostępne w postaci drukowanej w miejscu, gdzie spadochrony są przygotowywane do skoków (układalnie). ? Przy występowaniu różnych systemów spadochronowych zaleca się wprowadzić numerowanie wyłogów zgodnie z instrukcją systemu w celu uniknięcia pomyłek w kolejności zapinania pokrowca. ? Okresowe szkolenia standaryzacyjne układaczy powinny obejmować dany typ pokrowca oraz powinny się kończyć odpowiednim wpisem w indywidualnej dokumentacji układacza ze stwierdzeniem, jakie rodzaje pokrowców układacz może obsługiwać. ? Podczas szkolenia należy uczulić personel wykonujący układanie czasz głównych (w tym zwłaszcza tandemów) w celu właściwego reagowania na zauważone usterki, uszkodzenia, błędy w montażu sprzętu, użycie nieoryginalnych elementów, niewłaściwą kompletację sprzętu itp. Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych Spadochron tandemowy Advance Tandem, bez znaków rozpoznawczych, 26 maja 2017, Przasnysz w pobliżu ul. Żwirki i Wigury, teren działki nr 332 RAPORT KOŃCOWY 20 z 22 Obsługa techniczna spadochronu (riggerzy) ? Wszystkie wymiany części zamiennych powinny być wykonywane wyłącznie z użyciem oryginalnych podzespołów lub części przeznaczonych do napraw spadochronów zgodnie z instrukcjami i rekomendacjami Wytwórców (materiały, narzędzia i technologia). ? Bezwzględnie musi być zachowane przestrzeganie czasookresów i terminów przeglądów oraz resursów poszczególnych podzespołów spadochronów zgodnie z instrukcjami Wytwórców (linki, taśmy nośne, spadochroniki hamujące ? drogue, zawleczki, zabezpieczenia itp). ? W protokołach przeglądów należy zapisywać wykonane czynności i stosowane części w przypadku dokonywania wymian (odnotowując przy tym źródło pochodzenia części ? sklep, wysyłka internetowa, faktury). Organizacja skoków ? Każdy tandem-pilot musi być zobowiązany do samodzielnego sprawdzenia użytkowanego przez siebie spadochronu przed każdym skokiem. ? Organizator skoków powinien wyznaczać osobę odpowiedzialną za dokonywanie kontroli osób oraz spadochronów szkolnych i tandemów niezależnie od sprawdzeń wzajemnych instruktorów/pilotów tandemu na tzw. ?linii sprawdzenia" lub przy załadunku na pokład wywożącego skoczków statku powietrznego. ? Przeprowadzać minimum raz w roku lub według potrzeb szkolenie standaryzacyjne dla układaczy czasz głównych oraz instruktorów lub tandem-pilotów, dotyczące użytkowanego sprzętu oraz kwestii organizacyjnych.
- Raport Wstępny
- Preliminary Report
- -
- Oświadczenie Tymczasowe
- Interim Statement
- -
- Raport Końcowy
- Final Report
- Uchwała
- Resolution
- -