WYPADEK (ACCIDENT) - 2017/0982

spadochron (parachute)

Advance Tandem

Przasnysz

2017-05-26

Kategoria Statku Powietrznego
Aircraft Category
spadochron (parachute)
Typ Statku Powietrznego
Aircraft Type
Advance Tandem
Znaki Rozpoznawcze
Aircraft Registration Marks
-
Miejsce Zdarzenia
Occurrence Place
Przasnysz
Data Zdarzenia
Occurrence Date
2017-05-26
Czas zdarzenia (LMT)
Occurrence Time (LMT)
-
Klasyfikacja Zdarzenia
Occurrence Class
WYPADEK (ACCIDENT)
Operator/Użytkownik Statku Powietrznego
Aircraft Operator/User
Prywatny (Private)
Masa Statku Powietrznego
MTOW
<2250
Poziom Obrażeń
Injury Level
śmiertelny (fatal)
Podmiot Badający
Investigation Authority
PKBWL
Status Badania
Investigation Status
zakończone (closed)
ZALECENIA BEZPIECZEŃSTWA
SAFETY RECOMMENDATIONS

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami zaproponowała zalecenie dotyczące bezpieczeństwa lotniczego do realizacji przez Urząd Lotnictwa Cywilnego: Przeanalizować krytycznie istniejące przepisy i programy szkolenia oraz zintensyfikować nadzór i przeprowadzić kontrole podmiotów prowadzących szkolenie spadochronowe i skoki spadochronowe jak również obsługę i naprawy sprzętu spadochronowego, ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystywanych do tego celu statków powietrznych, sprzętu, wyposażenia warsztatowego, kwalifikacji personelu oraz organizacji skoków.

STRESZCZENIE
SUMMARY

W dniu 26 maja 2017 r. ok. godz. 14:35 LMT z lotniska Przasnysz-Sierakowo [EPPZ] wystartował samolot Cessna TU-206T znaki rozpoznawcze SP-ASH w celu wywiezienia skoczków dla wykonania skoków spadochronowych tandemowych (w celach rozrywkowych i na zasadach komercyjnych - odpłatnie). Na pokładzie samolotu oprócz pilota znajdowało się 6 osób, stanowiących trzy zespoły tandemowe w składzie pilot i pasażer. Wszystkie trzy zespoły opuściły pokład samolotu na wysokości 3500-4000 m AGL ok. godz. 15:00 LMT. Dwa pierwsze zespoły wylądowały prawidłowo na terenie lotniska, opadanie trzeciego nie było obserwowane przez pozostałe. Kiedy stwierdzono nieobecność trzeciego zespołu, natychmiast podjęto jego poszukiwania. Jeden z oczekujących na lotnisku na swoją kolej do skoku pasażerów tandemów wskazał kierunek, w którym zaobserwował opadający trzeci zespół tandemowy – poszukiwania prowadzone w tym kierunku doprowadziły do odnalezienia miejsca upadku i ciał skoczków w odległości ok. 1250 m od zabudowań filii Szkoły Spadochronowej „Skoczek”, na terenie prywatnego pola uprawnego, w obrębie działki nr 332 na północny zachód od granicy lotniska. O zdarzeniu powiadomione zostały służby ratownicze i Policja. Załoga przybyłej na miejsce zdarzenia karetki pogotowia stwierdziła zgon obu skoczków.

DOKUMENTY
RECORDS
Raport Wstępny
Preliminary Report
-
Oświadczenie Tymczasowe
Interim Statement
-
Raport Końcowy
Final Report
Uchwała
Resolution
-