INCYDENT (INCIDENT) - 2018/0498
samolot (airplane)
AIRBUS A-330-200
Warszawa (EPWA)
2018-03-16
- Kategoria Statku Powietrznego
- Aircraft Category
- samolot (airplane)
- Typ Statku Powietrznego
- Aircraft Type
- AIRBUS A-330-200
- Znaki Rozpoznawcze
- Aircraft Registration Marks
- C-GTSI
- Miejsce Zdarzenia
- Occurrence Place
- Warszawa (EPWA)
- Data Zdarzenia
- Occurrence Date
- 2018-03-16
- Czas zdarzenia (LMT)
- Occurrence Time (LMT)
- -
- Klasyfikacja Zdarzenia
- Occurrence Class
- INCYDENT (INCIDENT)
- Operator/Użytkownik Statku Powietrznego
- Aircraft Operator/User
- Air Transat
- Masa Statku Powietrznego
- MTOW
- >5700
- Poziom Obrażeń
- Injury Level
- brak (none)
- Podmiot Badający
- Investigation Authority
- PKBWL
- Status Badania
- Investigation Status
- zakończone (closed)
-
W dniu 19 marca 2018 r. Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych (PKBWL) została poinformowana przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej (PAŻP) oraz Dyżurnego Operacyjnego Lotniska Chopina w Warszawie (EPWA), o incydencie, który miał miejsce w dniu 16 marca 2018 r. Samolot Airbus A-330-200, o znakach rozpoznawczych C-GTSI, numer lotu TVP7617, którego operatorem był Air Transat, wykonujący lot na trasie z lotniska VTSG (Krabi, Tajlandia) do lotniska EPWA dla operatora Smartwings, w dolocie do punktu nawigacyjnego LIMVI (pierwszy punkt STAR w dolocie do lotniska EPWA, granica TMA EPWA) został poinstruowany przez kontrolę ruchu lotniczego o konieczności zredukowania prędkości do minimum clean (minimalna prędkość lotu samolotu w gładkiej konfiguracji). Restrykcja ta była związana z odśnieżaniem pasa startowego na lotnisku EPWA. Załoga C-GTSI poprosiła o koordynację krótszego dolotu do lotniska ze względu na minimalną pozostałość paliwa. Załoga pytana wielokrotnie przez kontrolę ruchu lotniczego o endurance (całkowity zapas paliwa na pokładzie samolotu wyrażony poprzez czas lotu), ani razu nie udzieliła odpowiedzi. Kiedy załoga została poproszona o potwierdzenie zgłoszenia sytuacji niebezpiecznej, odmówiła takiego potwierdzenia, ale jednocześnie poinformowała kontrolera ruchu lotniczego, że sytuacja taka nastąpi, jeśli wkrótce nie dostaną zgody na podejście i lądowanie na lotnisku w Warszawie. W trakcie wymiany korespondencji piloci nie udzielili kontrolerom ruchu lotniczego odpowiedzi na temat aktualnego stanu paliwa na pokładzie (pozostałego czasu lotu). Samolot o godzinie 15:53 bezpiecznie wylądował na lotnisku EPWA.
- Raport Wstępny
- Preliminary Report
- -
- Oświadczenie Tymczasowe
- Interim Statement
- -
- Raport Końcowy
- Final Report
- Uchwała
- Resolution