WYPADEK (ACCIDENT) - 2019/3243
spadochron (parachute) x4
Mars196 / Mars176 / Sonic 190 / Sabre 230
Bagicz (EPKG)
2019-08-05
- Kategoria Statku Powietrznego
- Aircraft Category
- spadochron (parachute) x4
- Typ Statku Powietrznego
- Aircraft Type
- Mars196 / Mars176 / Sonic 190 / Sabre 230
- Znaki Rozpoznawcze
- Aircraft Registration Marks
- -
- Miejsce Zdarzenia
- Occurrence Place
- Bagicz (EPKG)
- Data Zdarzenia
- Occurrence Date
- 2019-08-05
- Czas zdarzenia (LMT)
- Occurrence Time (LMT)
- -
- Klasyfikacja Zdarzenia
- Occurrence Class
- WYPADEK (ACCIDENT)
- Operator/Użytkownik Statku Powietrznego
- Aircraft Operator/User
- -
- Masa Statku Powietrznego
- MTOW
- <2250
- Poziom Obrażeń
- Injury Level
- śmiertelny (fatal)
- Podmiot Badający
- Investigation Authority
- PKBWL
- Status Badania
- Investigation Status
- zakończone (closed)
Zalecenie dla zarządzającego lotniskiem Bagicz 2019/3243/1: Na lotnisku Bagicz (EPKG) różne podmioty wykonują skoki spadochronowe. W dniu zdarzenia Instrukcja Operacyjna Lotniska Bagicz k/Kołobrzegu (EPKG) nie zawierała procedur wykonywania skoków spadochronowych W związku z powyższym Komisja zaleca: Uzupełnić Instrukcję Operacyjną Lotniska Bagicz (EPKG) o procedury wykonywania skoków spadochronowych. ZALECENIE ZOSTAŁO ZREALIZOWANE (aktualizacja 29.08.2024 r.) Zalecenie dla Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego 2019/3243/2: W trakcie badania wypadku lotniczego wydane zostały wstępne zalecenia dla Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego dotyczące przepisów regulujących organizację i wykonywanie skoków spadochronowych. Po analizie wydanych zaleceń Prezes ULC uznał, że istniejące uregulowania prawne są wystarczające dla zapewnienia bezpieczeństwa operacji spadochronowych. Jednocześnie mając na uwadze rozproszenie przepisów i wymagań w różnych aktach normatywnych, Prezes podjął decyzję o opublikowaniu materiału doradczego/wytycznych dotyczących organizacji skoków spadochronowych, które zbiorą w jednym miejscu wszystkie przepisy w ww. zakresie oraz uzupełnią je tam, gdzie zachodzi taka potrzeba. Powyższa publikacja została uwzględniona w Krajowym Planie Bezpieczeństwa (KPB) 2021-2024 z dnia 22 czerwca 2021 r. Zadanie jest w trakcie realizacji. W związku z powyższym Komisja zaleca: W ramach przygotowywanych wytycznych dla organizatorów skoków spadochronowych uwzględnić problematykę skoków wykonywanych w pobliżu akwenów wodnych.
W dniu 5 sierpnia 2019 roku na lotnisku Bagicz (EPKG) odbywały się skoki spadochronowe z samolotu Cessna 182P (G-EEZS) organizowane przez firmę FHU TARM Marek Tarczykowski. Był to 14 wylot w tym dniu z czwórką skoczków na pokładzie (dwie kobiety, dwóch mężczyzn). Po starcie o godzinie ok. 19:301 lot do miejsca zrzutu skoczków przebiegał normalnie. Około godziny 19.50 skoczkowie oddzielili się od samolotu, który leciał w kierunku północnym (w stronę pełnego morza) i po opuszczeniu samolotu wykonali w powietrzu ustalone zadanie RW4, a następnie otworzyli spadochrony. Wszyscy skoczkowie lądowali w wodzie w różnych odległościach od brzegu. Dwaj mężczyźni (skoczkowie nr 3, 4 – lądujący bliżej brzegu) wyszli na brzeg o własnych siłach, a dwie kobiety (skoczkowie nr 1, 2 – lądujące w większej odległości od brzegu) zostały wyciągnięte na brzeg przez WOPR po około 20 minutach od chwili wodowania. Obie kobiety były nieprzytomne. Na plaży przystąpiono do ich reanimacji. W obu przypadkach nie udało się przywrócić funkcji życiowych.
- Raport Wstępny
- Preliminary Report
- Oświadczenie Tymczasowe
- Interim Statement
- Raport Końcowy
- Final Report
- Uchwała
- Resolution