WYPADEK (ACCIDENT) - 2020/3312

samolot (airplane)

PZL 106-BT-601 (Kruk)

Suipacha / Buenos Aires / Argentyna

2020-10-08

Kategoria Statku Powietrznego
Aircraft Category
samolot (airplane)
Typ Statku Powietrznego
Aircraft Type
PZL 106-BT-601 (Kruk)
Znaki Rozpoznawcze
Aircraft Registration Marks
LV-BDY
Miejsce Zdarzenia
Occurrence Place
Suipacha / Buenos Aires / Argentyna
Data Zdarzenia
Occurrence Date
2020-10-08
Czas zdarzenia (LMT)
Occurrence Time (LMT)
11:30
Klasyfikacja Zdarzenia
Occurrence Class
WYPADEK (ACCIDENT)
Operator/Użytkownik Statku Powietrznego
Aircraft Operator/User
-
Masa Statku Powietrznego
MTOW
2250-5700
Poziom Obrażeń
Injury Level
brak (none)
Podmiot Badający
Investigation Authority
AIB/SIA Argentyny
Status Badania
Investigation Status
zakończone (closed)
ZALECENIA BEZPIECZEŃSTWA
SAFETY RECOMMENDATIONS

Do producenta samolotów Airbus Poland S.A. [RSO AE-2044-24] Niewykrycie ukrytych uszkodzeń elementów mocujących stabilizator pionowy może spowodować zawalenie się elementów konstrukcyjnych samolotu PZL 106-BT-601, zwiększając ryzyko potencjalnej utraty kontroli w locie. Dlatego zaleca się: Włączenie elementu kontroli do programu obsługi technicznej statku powietrznego lub, w przypadku jego braku, wdrożenie niezbędnych środków w celu wykrycia i powstrzymania postępującego postępu pęknięć w osprzęcie zespołu statecznika pionowego.

STRESZCZENIE
SUMMARY

Podczas skrętu w lewo w celu zrównania się z trajektorią dyszy rozpylającej (prace agrolotnicze), samolot stracił kontrolę w wyniku awarii jednego z elementów mocowania statecznika pionowego. W wyniku tej awarii pilot stracił kontrolę nad kierunkiem samolotu (pozostającym w ciągłym odchyleniu w lewo) i wykonał awaryjne lądowanie na nieprzygotowanym terenie.

DOKUMENTY
RECORDS
Raport Wstępny
Preliminary Report
-
Oświadczenie Tymczasowe
Interim Statement
-
Raport Końcowy
Final Report
Uchwała
Resolution
-