INCYDENT (INCIDENT) - 2021/0483
samolot (airplane) / samolot (airplane)
PS-28 Cruiser, TECNAM P-2008 JC
Warszawa Babice (EPBC)
2021-03-10
- Kategoria Statku Powietrznego
- Aircraft Category
- samolot (airplane) / samolot (airplane)
- Typ Statku Powietrznego
- Aircraft Type
- PS-28 Cruiser, TECNAM P-2008 JC
- Znaki Rozpoznawcze
- Aircraft Registration Marks
- SP-GBC / SP-LFE
- Miejsce Zdarzenia
- Occurrence Place
- Warszawa Babice (EPBC)
- Data Zdarzenia
- Occurrence Date
- 2021-03-10
- Czas zdarzenia (LMT)
- Occurrence Time (LMT)
- -
- Klasyfikacja Zdarzenia
- Occurrence Class
- INCYDENT (INCIDENT)
- Operator/Użytkownik Statku Powietrznego
- Aircraft Operator/User
- Instruktor-pilot CPL(A) / Instruktor-pilot CPL(A)
- Masa Statku Powietrznego
- MTOW
- <2250
- Poziom Obrażeń
- Injury Level
- brak (none)
- Podmiot Badający
- Investigation Authority
- PKBWL
- Status Badania
- Investigation Status
- zakończone (closed)
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami sformułowała następujące zalecenia dotyczące bezpieczeństwa: Centrum Usług Logistycznych (zarządzający lotniskiem): 1) W związku z: a) powtarzającymi się zbliżeniami statków powietrznych w kręgu nadlotniskowym lub w czasie włączania się do ruchu w kręgu nadlotniskowym; b) ograniczeniami wyznaczonego kręgu nadlotniskowego (kształt, wysokości lotu, brak możliwości przedłużania pozycji z wiatrem, ograniczona przestrzeń do wyprzedzania po zewnętrznej stronie kręgu); c) dużą intensywnością ruchu nadlotniskowego, w tym lotów samodzielnych pilotów o małym doświadczeniu w trakcie szkolenia; d) ograniczeniami hałasowymi; e) ograniczeniami czasowymi dostępności lotniska, PKBWL zaleca przeprowadzenie przez zarządzającego lotniskiem szacowania ryzyka w aspekcie liczby jednoczesnych operacji lotniczych dopuszczalnych w rejonie lotniska Warszawa-Babice (EPBC). 2) W AIP VFR Polska na stronie VFR AD 4 EPBC 1-9 w pkt. 4.10.11 OSTRZEŻENIE NAWIGACYJNE zawarto zapis: "Lotniskowa służba ruchu lotniczego wykorzystuje system dozorowania ruchu lotniczego w otoczeniu lotniska". Podobnie na stronie VFR AD 4 EPBC 4-0 opublikowano taką informację w j. angielskim. W rzeczywistości AFIS lotniska EPBC nie posiada możliwości technicznych nadzoru nad ruchem lotniczym w związku z czym PKBWL zaleca aktualizację informacji o lotnisku EPBC w AIP VFR Polska w zakresie wykorzystania systemu dozorowania ruchu lotniczego.
Zbliżenie SP w locie po kręgu nadlotniskowym.
- Raport Wstępny
- Preliminary Report
- -
- Oświadczenie Tymczasowe
- Interim Statement
- -
- Raport Końcowy
- Final Report
- Uchwała
- Resolution