WYPADEK (ACCIDENT) - 2021/0572
samolot (airplane)
Vulcanair, P.68
Gdańsk (EPGD)
2021-03-23
- Kategoria Statku Powietrznego
- Aircraft Category
- samolot (airplane)
- Typ Statku Powietrznego
- Aircraft Type
- Vulcanair, P.68
- Znaki Rozpoznawcze
- Aircraft Registration Marks
- SP-FPM
- Miejsce Zdarzenia
- Occurrence Place
- Gdańsk (EPGD)
- Data Zdarzenia
- Occurrence Date
- 2021-03-23
- Czas zdarzenia (LMT)
- Occurrence Time (LMT)
- -
- Klasyfikacja Zdarzenia
- Occurrence Class
- WYPADEK (ACCIDENT)
- Operator/Użytkownik Statku Powietrznego
- Aircraft Operator/User
- Masa Statku Powietrznego
- MTOW
- <2250
- Poziom Obrażeń
- Injury Level
- lekki (minor)
- Podmiot Badający
- Investigation Authority
- PKBWL
- Status Badania
- Investigation Status
- otwarte (open)
W dniu 23 marca 2021 r. pilot samolotu VULCANAIR P68, SP-FPM, w godzinach porannych wykonał lot fotogrametryczny nad morzem Bałtyckim na północ od miejscowości Jastarnia, a następnie miał wykonać lot powrotny do bazy operacyjnej, na lotnisko Rzeszów (EPRZ). Po przylocie z lotu fotogrametrycznego na lotnisko Gdańsk (EPGD), samolot został zaparkowany na płaszczyźnie postojowej numer 1 na stanowisku 1. W związku z planowanym powrotem do bazy operacyjnej, pilot złożył plan lotu i powrócił do samolotu. Oczekując na decyzję z biura operacyjnego wykonał przegląd samolotu, sprawdził stan paliwa i oleju oraz zabezpieczenie samolotu na stanowisku postojowym, między innymi sprawdził umieszczenie podstawek pod przednim podwoziem. Oczekiwanie na decyzję trwało około 40 minut i pilot w tym czasie przebywał w kabinie samolotu. Po tym czasie otrzymał decyzję, że ma sam wracać do Rzeszowa. Pilot wykonał procedurę przedstartową w kabinie samolotu, uruchomił silniki, sprawdził parametry pracy silników i instalacji pokładowych i poprosił wieżę o zezwolenie na kołowanie do pasa w użyciu. Po otrzymaniu zgody na kołowanie zwiększył obroty silników jednak samolot nie ruszył z miejsca. Pilot zorientował się, że nie usunął podstawek spod kół i opuścił kabinę, przy pracujących silnikach, w celu usunięcia podstawek spod przedniego koła. Pilot nie pamiętał, czy wyciągnął dźwignię hamulca postojowego przed opuszczeniem kabiny. Po wyjściu z samolotu pilot przeszedł w rejon przedniego podwozia i usunął podstawki spod koła, w tym momencie samolot zaczął się przemieszczać. Pilot próbował zatrzymać samolot, ale potknął się o wcześniej usunięte podstawki i upadł. Samolot przekołował nad nim i przemieszczał się w kierunku drogi kołowania „L”. Pilot próbował dogonić przemieszczający się samolot, ale nie zdołał tego uczynić. Samolot VULCANAIR P68 przekołował przez drogę kołowania „L” i uderzył w tylną część zaparkowanego na stanowisku numer 32 samolotu SAAB 340, SP-KPU. W związku ze zdarzeniem samoloty doznały poważnych uszkodzeń
- Raport Wstępny
- Preliminary Report
- Oświadczenie Tymczasowe
- Interim Statement
- Raport Końcowy
- Final Report
- -
- Uchwała
- Resolution
- -