WYPADEK (ACCIDENT) - 2022/6507

paralotnia z napędem (powered paraglider)

skrzydło (wing) DRIFTAIR 18

Nadbór / Koszalin

2022-10-23

Kategoria Statku Powietrznego
Aircraft Category
paralotnia z napędem (powered paraglider)
Typ Statku Powietrznego
Aircraft Type
skrzydło (wing) DRIFTAIR 18
Znaki Rozpoznawcze
Aircraft Registration Marks
-
Miejsce Zdarzenia
Occurrence Place
Nadbór / Koszalin
Data Zdarzenia
Occurrence Date
2022-10-23
Czas zdarzenia (LMT)
Occurrence Time (LMT)
-
Klasyfikacja Zdarzenia
Occurrence Class
WYPADEK (ACCIDENT)
Operator/Użytkownik Statku Powietrznego
Aircraft Operator/User
-
Masa Statku Powietrznego
MTOW
<2250
Poziom Obrażeń
Injury Level
śmiertelny (fatal)
Podmiot Badający
Investigation Authority
PKBWL
Status Badania
Investigation Status
zakończone (closed)
ZALECENIA BEZPIECZEŃSTWA
SAFETY RECOMMENDATIONS

-

STRESZCZENIE
SUMMARY

W dniu 23 października 2022 r. grupa pilotów umówiła się na loty na paralotniach z napędem. Do startów i lądowań wykorzystywali dużą, płaską łąkę w miejscowości Nadbór, niedaleko Koszalina. W opinii świadków zdarzenia, w tym innych pilotów, warunki meteorologiczne do lotów były odpowiednie. Temperatura otoczenia wynosiła około 11ºC, było bezwietrznie lub wiatr wiał z małą prędkością. Pilot, który uległ wypadkowi, przyjechał na miejsce startu po południu. Wspólnie z kolegą przygotowali zestaw paralotni z napędem do lotu. Zestaw składał się ze skrzydła produkcji Dudek Paragliders, model DriftAir 18, dwusuwowego silnika chłodzonego powietrzem, zamocowanego na stelażu na plecach pilota, kompozytowego, dwułopatowego śmigła w układzie pchającym oraz spadochronu ratowniczego. Około godziny 17:30, po założeniu zestawu na plecy i kasku oraz uruchomieniu silnika, pilot wystartował. W tym czasie w powietrzu znajdowali się już inni paralotniarze. Świadkowie zauważyli, że w trakcie lotu trwającego około 4 min pilot zmieniał wysokość lotu oraz prędkość. Lot został zarejestrowany w urządzeniu osobistym pilota Skytraxx X 2.0 Plus, które znaleziono na miejscu wypadku. Pilot zwiększał prędkość lotu, prawdopodobnie aktywując tzw. „system speed” umożliwiający lot przy mniejszych kątach natarcia skrzydła. To z kolei skutkowało znacznym przyspieszeniem paralotni w trakcie spiralnego nurkowania. Po osiągnięciu wysokości 230 m AGL, paralotnia, przy pracującym silniku przeszła do spirali i z dużą prędkością zderzyła się z ziemią. Świadkowie, którzy natychmiast pobiegli na miejsce wypadku, znaleźli nieprzytomnego pilota. Powiadomiono służby ratownicze. Pomimo reanimacji prowadzonej przez ratowników pilot zmarł na miejscu zdarzenia. Napęd paralotni został zniszczony.

DOKUMENTY
RECORDS
Raport Wstępny
Preliminary Report
-
Oświadczenie Tymczasowe
Interim Statement
-
Raport Końcowy
Final Report
-
Uchwała
Resolution