POWAŻNY INCYDENT (SERIOUS INCIDENT) - 2025-0103

samolot (airplane)

Tecnam, P2006T, Tecnam, P2002JF

EPKA

2025-07-24

Kategoria Statku Powietrznego
Aircraft Category
samolot (airplane)
Typ Statku Powietrznego
Aircraft Type
Tecnam, P2006T, Tecnam, P2002JF
Znaki Rozpoznawcze
Aircraft Registration Marks
SP-OBS/SP-AKA
Miejsce Zdarzenia
Occurrence Place
EPKA
Data Zdarzenia
Occurrence Date
2025-07-24
Czas zdarzenia (LMT)
Occurrence Time (LMT)
16:56
Klasyfikacja Zdarzenia
Occurrence Class
POWAŻNY INCYDENT (SERIOUS INCIDENT)
Operator/Użytkownik Statku Powietrznego
Aircraft Operator/User
Bartolini/Aeroklub Kielecki
Masa Statku Powietrznego
MTOW
<2250
Poziom Obrażeń
Injury Level
brak (none)
Podmiot Badający
Investigation Authority
PKBWL
Status Badania
Investigation Status
otwarte (open)
ZALECENIA BEZPIECZEŃSTWA
SAFETY RECOMMENDATIONS

-

STRESZCZENIE
SUMMARY

W locie trasowym uczeń-pilot z instruktorem po dolocie do lotniska podchodził do lądowania mając w zasięgu wzroku inny ruch. Wcześniej próba nawiązania łączności z lotniskiem nie powiodła się. W międzyczasie inny samolot na tej samej częstotliwości zgłosił „PAN PAN imitacja awarii silnika”. Na tym etapie lotu korespondencję radiową oraz stery przejął instruktor. Załoga wykonująca imitację awarii silnika podczas wznoszenia po wykonanym manewrze wykonała zakręt w kierunku przeciwnym, co spowodowało utratę separacji do około 100 stóp.

DOKUMENTY
RECORDS
Raport Wstępny
Preliminary Report
-
Oświadczenie Tymczasowe
Interim Statement
-
Raport Końcowy
Final Report
-
Uchwała
Resolution
-