W dniu 10 czerwca 2023 roku, na terenie lotniska Aeroklubu Elbląskiego odbywały się loty na zrzut skoczków spadochronowych. Loty były wykonywane według przepisów VFR, z wykorzystaniem samolotu typu Cessna Caravan C208, o znakach rozpoznawczych D-FLLY. Około godziny 15:20 LMT, w dwunastym wylocie tego dnia, po osiągnięciu wysokości 4000 m AMSL 17 skoczków znajdujących się na pokładzie opuściło samolot. Po pewnym czasie 16 skoczków wylądowało na lotnisku startu, natomiast jeden z nich wylądował w terenie zurbanizowanym miasta Elbląg, około 1000 m od lotniska. Świadkowie zdarzenia niezwłocznie powiadomili służby ratunkowe. Po przybyciu służb na miejsce zdarzenia skoczek był reanimowany, po czym lekarz stwierdził zgon.
Najbardziej prawdopodobną przyczyną zdarzenia lotniczego była utrata przytomności przez skoczka, spowodowana szybkimi obrotami czaszy głównej spadochronu i dużym przeciążeniem.
Czynniki sprzyjające:
1) Zbyt mocne (agresywne) przeciążenie podczas otwarcia czaszy głównej spadochronu;
2) Sytuacja awaryjna w postaci skręcenia linek bezpośrednio po otwarciu czaszy głównej co spowodowało bardzo dynamiczne obroty;
3) Nieodblokowanie przez skoczka uchwytów sterowniczych czaszy głównej;
4) Brak możliwości odrzucenia spadochronu głównego z powodu odłączonej „poduszki” – uchwytu systemu awaryjnego wyczepienia spadochronu głównego;
5) Wiek skoczka.
Raport końcowy o nr 2023-0026 z badania przedmiotowego wypadku znajduje się w następującym linku.
Komunikat PKBWL dot. raportu końcowego o nr 2019/3243
Informujemy o zakończeniu wznowionego badania wypadku skoczków spadochronowych, do którego doszło 5 sierpnia 2019 r. w rejonie lotniska Kołobrzeg-Bagicz (EPKG)