INCYDENT (INCIDENT) - 2022/420

samolot(airplane)

Boeing -737-800

EPKT

2022-02-01

Kategoria Statku Powietrznego
Aircraft Category
samolot(airplane)
Typ Statku Powietrznego
Aircraft Type
Boeing -737-800
Znaki Rozpoznawcze
Aircraft Registration Marks
SP-RSB
Miejsce Zdarzenia
Occurrence Place
EPKT
Data Zdarzenia
Occurrence Date
2022-02-01
Czas zdarzenia (LMT)
Occurrence Time (LMT)
-
Klasyfikacja Zdarzenia
Occurrence Class
INCYDENT (INCIDENT)
Operator/Użytkownik Statku Powietrznego
Aircraft Operator/User
Ryanair Sun
Masa Statku Powietrznego
MTOW
>5700
Poziom Obrażeń
Injury Level
brak (none)
Podmiot Badający
Investigation Authority
PKBWL
Status Badania
Investigation Status
zakończone (closed)
ZALECENIA BEZPIECZEŃSTWA
SAFETY RECOMMENDATIONS

-

STRESZCZENIE
SUMMARY

W dniu 1 lutego 2022 r. przewoźnik realizował rozkładowy rejs na trasie EDDK-EPKT. W trakcie dolotu do lotniska docelowego załoga kokpitowa zapoznała się z komunikatem ATIS , który opisywał stan operacyjny lotniska i warunki meteorologiczne. Obowiązujący komunikat z godziny 22:16 UTC informował, że podejście realizowano według systemu ILS do pasa startowego 27 (RWY) . Nawierzchnia drogi startowej była mokra w 100%, z zalegającą warstwą śniegu o grubości 2 mm. Drogi kołowania (TWY) również były w 100% pokryte mokrym śniegiem. Wiatr z kierunku 220 wiał z prędkością 15 węzłów (kt) . Widzialność w rejonie punktu przyziemienia wynosiła 2800 metrów. Pogoda charakteryzowała się intensywnymi opadami śniegu z zamgleniem. Warstwa chmur zaczynała się od pułapu 400 stóp (ft) jako zachmurzenie umiarkowane (BKN) , a następnie przechodziła w pełne zachmurzenie (OVC) na wysokości 500 stóp. W odległości około 30 m przed końcem RWY27 i przy GS 23 kt ponownie aktywował się system RAAS. Kapitan zauważył brak reakcji statku powietrznego na podjętą akcję hamowania, zwiększył nacisk na pedały i ponownie użył odwracaczy ciągu silników. Pomimo podjętego działania, statek powietrzny przekroczył światła końcowe drogi startowej z prędkością kołowania GS 11,5 kt, wpadł w poślizg i skręcił w lewo o około 45 stopni od linii środkowej RWY27. Po zatrzymaniu się, koła podwozia głównego pozostały na twardej nawierzchni (asfaltowej) a koła podwozia przedniego znajdowały się na nawierzchni miękkiej (trawiastej) w odległości około 5 m od krawędzi RWY27.

DOKUMENTY
RECORDS
Raport Wstępny
Preliminary Report
-
Oświadczenie Tymczasowe
Interim Statement
-
Raport Końcowy
Final Report
-
Uchwała
Resolution