INCYDENT (INCIDENT) - 2022/1614
samolot(airplane)
TECNAM, P-2008 JC/TECNAM, P-2008 JC
EPPT
2022-04-13
- Kategoria Statku Powietrznego
- Aircraft Category
- samolot(airplane)
- Typ Statku Powietrznego
- Aircraft Type
- TECNAM, P-2008 JC/TECNAM, P-2008 JC
- Znaki Rozpoznawcze
- Aircraft Registration Marks
- SP-HSI/SP-LFF
- Miejsce Zdarzenia
- Occurrence Place
- EPPT
- Data Zdarzenia
- Occurrence Date
- 2022-04-13
- Czas zdarzenia (LMT)
- Occurrence Time (LMT)
- -
- Klasyfikacja Zdarzenia
- Occurrence Class
- INCYDENT (INCIDENT)
- Operator/Użytkownik Statku Powietrznego
- Aircraft Operator/User
- -
- Masa Statku Powietrznego
- MTOW
- <2250
- Poziom Obrażeń
- Injury Level
- brak (none)
- Podmiot Badający
- Investigation Authority
- PKBWL
- Status Badania
- Investigation Status
- zakończone (closed)
-
Załogi dwóch samolotów wykonywały kręgi w lotach szkolnych z instruktorami na pokładach. Tory lotów tych samolotów przecięły się, a różnica wysokości przy wymijaniu wyniosła kilkadziesiąt metrów. Przebieg zdarzenia wskazuje, że do chwili wyminięcia, załogi obu samolotów nie widziały się wzajemnie. Oba samoloty wylądowały bezpiecznie w zamierzonych destynacjach. Przyczyny zdarzenia: 1) Niedostosowanie trajektorii lotu po kręgu przez załogę samolotu startującego za poprzednikiem, polegająca na przedwczesnym wykonaniu pierwszego zakrętu kręgu, bez uwzględniania pozycji poprzednika; 2) Niewystarczająca obserwacja ruchu statków powietrznych na kręgu nadlotniskowym przez załogę samolotu startującego jako „drugi” (za poprzednikiem) i – w efekcie – utrata świadomości sytuacyjnej co do położenia poprzednika; 3) Niewystarczająca obserwacja przestrzeni, przynajmniej w stronę zakrętu, przez załogę samolotu startującego jako „pierwszy”, która nie dostrzegła odpowiednio wcześniej ruchu potencjalnie kolizyjnego.
- Raport Wstępny
- Preliminary Report
- -
- Oświadczenie Tymczasowe
- Interim Statement
- -
- Raport Końcowy
- Final Report
- -
- Uchwała
- Resolution