W dniu 16.06.2020 roku około godziny 9:30 UTC na lotnisku Warszawa-Babice pilot instruktor oraz uczeń – pilot wykonywali loty kontrolne po kręgu samolotem AT3 o znakach SP-RWG w celu dopuszczenia ucznia-pilota do lotów samodzielnych. Loty odbywały się według przepisów VFR w dzień, z użyciem drogi startowej 28 – zgodnie z programem szkolenia do licencji PPL(A). Po wykonaniu dwóch kręgów z instruktorem i weryfikacji umiejętności, uczeń – pilot przystąpił do wykonywania lotów samodzielnych. W drugim locie samodzielnym, kiedy był w trakcie wykonywania pierwszego zakrętu, będąc na wysokości około 1500 ft, instruktor obserwująca lot z ziemi zauważyła, że nad samolot ucznia nadleciał inny samolot od strony punktu nawigacyjnego „FOXTROT”, wchodząc również w krąg do pierwszego zakrętu. Był to samolot Cessna o znakach rejestracyjnych D-ECNI. Pilot Cessny wszedł w krąg do pierwszego zakrętu na wysokości 1500 ft, utrzymując pozycję po zewnętrznej granicy kręgu. Przez krótką chwilę widział samolot wykonujący lot do drugiego zakrętu. Ocenił jego odległość na około 200-300 ft z prawej i poniżej. W tym momencie stracił kontakt wzrokowy z samolotem AT3. W rezultacie samolot Cessna wyprzedził AT3 i wylądował jako pierwszy, samolot AT3 wylądował w kolejności jako drugi.
Po lądowaniu obydwu samolotów instruktor nadzorująca ucznia-pilota z samolotu AT3 przeprowadziła rozmowę z dowódcą samolotu Cessna, który stwierdził, że wszystko wykonał prawidłowo. Pilot Cessny oświadczył, że otrzymał informację od AFIS Babice o sytuacji na kręgu i zmienił częstotliwość
na Babice radio. Samolot Cessna był pilotowany przez pilota z licencją PPL(A), który wykonywał lot wznawiający po długiej przerwie. Uczeń-pilot kolejnych lotów w tym dniu nie wykonywał.
Przyczyna zdarzenia: Brak właściwej separacji samolotu Cessna w odniesieniu do samolotu AT3, który wykonując lot po kręgu miał pierwszeństwo
do lądowania.
Czynniki sprzyjające:
1) Brak odpowiedniego nadzoru kierującego lotami na lotnisku Warszawa Babice nad ruchem SP w locie po kręgu,
2) Działania AFIS i kierującego lotami w jednej przestrzeni w jednym czasie na różnych częstotliwościach, bez współpracy.
Raport końcowy nr 2020/1434 w sprawie niniejszego wypadku znajduje się w następującym linku.