Dotychczasowe działania podjęte przez zespół badawczy
PKBWL
W związku z
prowadzonym badaniem wypadku przeprowadzono analizy w zakresie:
a) dokumentacji
szkoleniowej i lotniczej szkolonego pilota, instruktora szkolącego, pilota
samolotu holującego oraz dokumentacji operacyjnej ośrodka szkolenia, pod kątem
szkolenia w akrobacji;
b) dokumentacji
lotnej i technicznej szybowca oraz samolotu holującego, a także zagadnień
technicznych, które mogły przyczynić się do wystąpienia usterki silnika
samolotu;
c) warunków
wykonania startu i lotu holowanego, który zakończył się wypadkiem szybowca;
d) przebiegu
zdarzenia po odczepieniu się szybowca od samolotu holującego;
e) szeroko
rozumianego czynnika ludzkiego w zdarzeniu.
W ramach
prowadzonych badań i ekspertyz PKBWL zwróciła się:
a) za
pośrednictwem organu ds. badania zdarzeń lotniczych Austrii (Federal Safety
Investigation Authority) do producenta silnika firmy BRP Rotax o analizę i
ocenę zapisów z urządzenia rejestrującego FLYdat oraz o uwagi do
zdiagnozowanego po zdarzeniu stanu technicznego silnika samolotu holującego;
b) do Prokuratury
Okręgowej w Częstochowie – o przekazanie zamówionych przez Prokuraturę wyników
ekspertyzy paliwa, ekspertyzy zespołu napędowego oraz innych ekspertyz, jeśli
je przeprowadzono.
W trakcie badania
zdarzenia zespół badawczy PKBWL wykonał następujące czynności badawcze:
a) oględziny
miejsca wypadku wraz z wykonaniem dokumentacji fotograficznej;
b) oględziny
samolotu ze szczególnym uwzględnieniem zespołu napędowego (w tym boroskopia
cylindrów silnika, analiza techniczna gaźników). Oględziny te były połączone z
demontażem i ekspertyzą wybranych podzespołów silnika;
c)
odczyt
oraz analizę danych z urządzenia Flydat, monitorującego pracę silnika;
d)
przesłuchanie
świadków wypadku, w tym pilota samolotu holującego oraz właściciela samolotu;
e)
konsultacje
techniczne w zakresie prowadzonej obsługi technicznej samolotu oraz usterki
zespołu napędowego, która zaistniała podczas lotu;
f)
analizę
fizycznej zdatności do lotu samolotu holującego;
g)
oględziny
wraku szybowca;
h)
analizę
nagrania z monitoringu lotniskowego, na którym zobrazowany został start zespołu
samolot-szybowiec do lotu zakończonego wypadkiem;
i)
analizę
danych pogodowych i możliwego wpływu czynnika pogody na zdarzenie;
j)
analizę
sytuacji ruchowej na lotnisku w Rudnikach;
k) analizę otrzymanej ekspertyzy paliwowej.
Na obecnym etapie PKBWL nie sformułowała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych niniejszym informuje, że
czynności badawcze dotyczące wypadku zostały zakończone oraz powstał Projekt
Raportu Końcowego z badania. Komisja obecnie oczekuje na przekazanie
materiałów dotyczących sprawy z Prokuratury.
Po procedowaniu w Komisji, projekt zostanie przetłumaczony na język
angielski, następnie zostanie wysłany do zainteresowanych podmiotów w celu
uzyskania ich uwag w terminie do 60 dni. Po analizie otrzymanych uwag Komisja
podejmie decyzję o ich uwzględnieniu lub odrzuceniu, a następnie opublikuje
Raport Końcowy.
Pełny tekst
oświadczenia tymczasowego z badania wypadku lotniczego nr 2022/6240 znajduje
się w następującym linku.