Raport końcowy PKBWL – poważny incydent, Airbus Helicopters EC-135 P2+ (SP-HXP), Mostki, 15/05/2021

W dniu 15.05.2021 r. o godz. 16:20 LMT załoga dyżurna Lotniczego Pogotowia Ratunkowego w Płocku (Ratownik 18) w składzie: pilot zawodowy, ratownik medyczny, lekarz otrzymała wezwanie do wypadku motocyklowego w miejscowości Mostki na trasie między Płockiem a Włocławkiem, w odległości 32,5 km od bazy. Start śmigłowca EC-135 P2, SP-HXP nastąpił o godzinie 16:26.Dolot i lądowanie w miejscu zdarzenia odbyły się bez żadnych problemów.
Pilot wykonał lądowanie z kursem 320° na środku polany, właściwie wybranej przez straż pożarną, następnie w zawisie przemieścił śmigłowiec w pobliże miejsca wypadku i przyziemił z kursem 35°. Śmigłowiec został wyłączony. Po przejęciu i umieszczeniu pacjenta w śmigłowcu, pilot uruchomił śmigłowiec, oderwał go od ziemi z kursem 35°, obrócił na kurs 300°, a następnie przemieścił śmigłowiec na środek polany w miejsce planowanego startu. W trakcie startu metodą VTOL1, podczas wznoszenia z jednoczesnym cofaniem nastąpił kontakt łopat wirnika głównego z drzewem. Pilot natychmiast przerwał start
i lądował w miejscu startu bez następstw. W wyniku kontaktu z drzewem nastąpiło uszkodzenie 4 łopat.

Przyczyna poważnego incydentu: Błąd pilota polegający na nieprawidłowym podziale uwagi podczas startu sposobem VTOL 1, co spowodowało niezamierzone przemieszczenie się śmigłowca w wyniku czego doszło do kontaktu łopat z drzewem.

Czynniki sprzyjające:
– Niesprawność YAW SAS układu odchylenia autopilota
– Niepełna współpraca w załodze.

Raport końcowy nr 2021/1144 z badania przedmiotowego wypadku znajduje się w następującym linku.

 

Najnowsze Aktualności

500 233 233

phone 24h

kontakt@pkbwl.gov.pl

Skip to content