W dniu 31 grudnia 2023 r. właściciel samolotu ultralekkiego Aeroprakt A-22L2 o znakach rozpoznawczych SP-SWOZ (dalej nazywanym „A-22”) przybył na lądowisko Oborniki-Słonawy (EPOB) z zamiarem wykonania lotów w ramach corocznego spotkania członków stowarzyszenia lotniczego. Pilot przeprowadził przegląd przedlotowy samolotu i około godz. 11:30 rozpoczął loty wokół miejscowości Oborniki. Pilot wykonał pięć lotów w łącznym czasie około 1 godz. 19 min. Na szósty lot trwający 11 minut, pilot zabrał na pokład pasażera, którego już uprzednio przewoził tym samolotem. W czasie powrotu do lotniska pilot włączył się do lewego kręgu nadlotniskowego i przedłużył lot na odcinku z wiatrem. Pilot obserwował lecący przed nim samolot ultralekki oraz motoparalotnię wykonującą lot powyżej. W trakcie wymiany korespondencji radiowej pilot dowiedział się, że pilot motoparalotni nie zamierza lądować. Po trzecim zakręcie pilot zmniejszył obroty silnika do około 3700 obr/min i rozpoczął zniżanie. W odległości około 600 m przed progiem RWY2 11, kiedy samolot znajdował się na wysokości 200-300 ft AGL3, pilot zauważył inną motoparalotnię, która niespodziewanie wleciała przed niego na prostą do lądowania,. W zaistniałej sytuacji pilot postanowił wykonać zakręt o 360° w prawo, nad las o wysokości drzew około 20–24 m AGL, a następnie wrócić na prostą do lądowania. O godz. 13:03, ku zaskoczeniu pilota, w czasie wykonywania zakrętu w prawo, maska samolotu obniżyła się poniżej horyzontu. Pasażer, który przestraszył się gwałtowną zmianą położenia samolotu, zaparł się ręką o znajdujący się przed nim wolant. Pilot stwierdził, że samolot stał się niesterowny. Samolot zaczął się zniżać w prawym przechyleniu w kierunku lasu sosnowego i po około trzech sekundach zderzył się z drzewami. Pilot i pasażer opuścili wrak samolotu o własnych siłach. Nie znaleziono żadnych dowodów na istnienie jakichkolwiek usterek lub nieprawidłowości w działaniu statku powietrznego, które mogłyby przyczynić się do wypadku i utrudnić sterowanie samolotem. Na podstawie danych meteorologicznych w rejonie lądowiska ustalono, że podczas zdarzenia istniała możliwość wystąpienia oblodzenia gaźników w każdej fazie lotu. Podejście do lądowania było wykonywane bez włączonego podgrzewu gaźników. Biorąc pod uwagę charakter uszkodzeń samolotu, jego stromy tor upadku oraz zeznań bezpośredniego świadka ustalono, że podczas zakrętu w kierunku lasu nastąpiło wyłączenie silnika. Zakręt w prawo został rozpoczęty przy prędkości przyrządowej zbliżonej do prędkości przeciągnięcia samolotu ze schowanymi klapami. Do przeciągnięcia samolotu w zakręcie doszło przed zgaśnięciem silnika.
Przyczyny i czynniki sprzyjające:
1) Temperatura i wilgotność powietrza sprzyjające obladzaniu gaźników silników tłokowych.
2) Wykonywanie zniżania ze zmniejszoną prędkością obrotową silnika, sprzyjające występowaniu oblodzenia gaźników bez włączonego ich podgrzewu.
3) Wykonanie zakrętu z prędkością przyrządową zbliżoną do minimalnej w konfiguracji ze schowanymi klapami.
4) Tylne położenie środka ciężkości samolotu.
5) Wystąpienie oblodzenia gaźników.
Raport końcowy o nr 2023-0083 z badania przedmiotowego wypadku znajduje się w następującym linku.