Raport końcowy PKBWL – wypadek, samolot Cessna 172N (SP-KIE), Żernica Wyżna, 6/06/2021

Około godziny 17:10 pilot samolotu Cessna-172N SP-KIE, wystartował z lądowiska w Weremieniu w ramach rajdu organizowanego przez Aeroklub Warszawski. Celem lotu był przelot na lądowisko Żernica Wyżna. Jako pierwszy na lądowisku wylądował samolot z instruktorem (organizatorem rajdu)
na pokładzie, który miał pokierować lądowaniami pozostałych samolotów. Pilot SP-KIE po dolocie do lądowiska wykonał nad nim przelot, aby je obejrzeć. Podejście do lądowania wykonał z nad lasu – rosnącego po północnej stronie lądowiska, zgłosił przez radio prostą i uzyskał zgodę na lądowanie.
Ponieważ źle zaplanował punkt przyziemienia, z ziemi padła komenda „go around”. Pilot podjął decyzję o przejściu na drugi krąg, zwiększył obroty silnika
i schował klapy. W trakcie nabierania wysokości, samolot zahaczył lewym skrzydłem o drzewo rosnące w lesie za końcem pasa startowego. Samolot obrócił się w lewo, a następnie prawym bokiem uderzył w kolejne drzewa i spadł na ziemię. Po upadku samolotu podróżna jęczała z bólu, ponieważ miała przyciśniętą nogę, której nie mogła uwolnić. Podróżny nie zgłaszał obrażeń. Chwilę po tym, jak pilot opuścił kabinę samolotu na miejscu zdarzenia pojawili się świadkowie, którzy przystąpili do akcji ratowniczej. Jeden z nich wykonał telefon do służb ratowniczych, a drugi, który był lekarzem przystąpił do wydobycia pasażerki uwięzionej w kabinie samolotu. Po uwolnieniu podróżnej i opuszczeniu kabiny przez podróżnego wszyscy oddalili się od wraku samolotu, ponieważ z lewego zbiornika, który rozszczelnił się w trakcie zderzenia, zaczęło wyciekać paliwo. Świadkowie z pomocą pilota przenieśli podróżną na skraj lasu.
Po około 10 min. przyleciał śmigłowiec LPR. Lekarz LPR ocenił wstępnie stan pilota i podróżnej, którą następnie przetransportowano śmigłowcem do szpitala. Po kolejnych 10 min. przyjechały dwie karetki pogotowia i przetransportowały pilota oraz podróżnego do szpitala.

Przyczyny zdarzenia:
1) Złe planowanie do lądowania,
2) Spóźniona decyzja o odejściu na drugi krąg,
3) Nieprzestrzeganie procedury odejścia na drugi krąg.

Czynniki sprzyjające:
1) Brak decyzji o wykonaniu lądowania z przelotem w trakcie pierwszego podejścia do lądowania,
2) Małe doświadczenie pilota w lądowaniu na lądowiskach górskich,
3) Brak weryfikacji przez organizatora rajdu doświadczenia pilotów w zakresie niezbędnym do bezpiecznego uczestnictwa w rajdzie.

Raport końcowy nr 2021/1419 z badania przedmiotowego wypadku znajdują się w następującym linku.

Najnowsze Aktualności

500 233 233

phone 24h

kontakt@pkbwl.gov.pl

Skip to content