Raport końcowy PKBWL – wypadek, samolot PZL – Koliber 160A (SP-GZB), lotnisko Warszawa – Babice (EPBC), 29/02/2020

W dniu zdarzenia około godziny 11:00 pilot wraz z kolegą (podróżnym) przybyli na lotnisko EPBC. Około godziny 11:20 pilot w asyście podróżnego wykonał przegląd przedlotowy samolotu oraz sprawdził aktualny METAR dla lotniska EPWA. Po zakończonych przygotowaniach do lotu pilot i podróżny zajęli miejsca w kabinie. O godzinie 12:13 pilot uruchomił silnik samolotu i następnie o godzinie 12:21 wystartował z RWY 10R EPBC do lotu po kręgu północnym.
Po wykonaniu pierwszego kręgu, pilot wykonał „touch-and-go” i wystartował do następnego kręgu. Po drugim kręgu, pilot zamierzał wykonać pełne lądowanie jednakże na skutek niestabilnego wiatru przerwał wykonywanie podejścia (wykonał „go-around”) i przeszedł do wykonania trzeciego kręgu. Widząc nieudaną próbę lądowania, informator AFIS EPBC zdecydował o postawieniu w gotowości załogi zakładowej straży pożarnej (ZSP), w celu zabezpieczenia następnego lądowania. Załoga ZSP zajęła miejsce na drodze kołowania A1. Po wykonaniu trzeciego kręgu, w fazie wytrzymania pilot podjął decyzję o wykonaniu kolejnego „go-around”. Pilot zwiększył obroty silnika, po czym samolot przechylił się na lewe skrzydło i doszło do jego kontaktu z drogą startową.
W konsekwencji samolot wykonał zakręt w lewo („cyrkiel”) o około 90 º i po kilkudziesięciu metrach zatrzymał się na trawiastej płaszczyźnie lotniska.
W trakcie wykonywania kręgów pilot zauważył, że samolot był znoszony – w kierunku północnym i przed czwartym zakrętem, miał małą prędkość względem ziemi. W fazie wyrównania znoszenie z osi drogi startowej pilot korygował lotkami, a po zwiększeniu mocy silnika lotkami oraz sterem kierunku.
Pilot i podróżny nie odnieśli obrażeń i opuścili kabinę samolotu o własnych siłach.

Przyczyna zdarzenia: Błąd pilotażu podczas lądowania polegający na doprowadzeniu do przeciągnięcia samolotu w trakcie wytrzymania wykonanego
na zbyt dużej wysokości.

Czynniki sprzyjające:
1) Niewielkie doświadczenie pilota,
2) Mały nalot pilota w ostatnich 30 dniach,
3) Porywy wiatru w czasie zdarzenia.

Raport końcowy nr 2020/0757 w sprawie niniejszego wypadku znajduje się w następującym linku.

 

Najnowsze Aktualności

500 233 233

phone 24h

kontakt@pkbwl.gov.pl

Skip to content