Raport końcowy PKBWL – wypadek, samolot ultralekki Tecnam P92 ECHO [SP-SAWS], Bedoń Wieś, 7/06/2020

W dniu 7.06.2020 r. o godz. 12:30 z lądowiska Elbląg (EPEL) wystartował samolot Tecnam P92 ECHO. Jego pilot planował wykonać przelot na lotnisko w Katowicach (EPKM). Zbliżając się do Łodzi, około godziny 15:00, kiedy samolot znajdował się na wysokości około 2200 ft, pilot poczuł szarpnięcie samolotem, usłyszał huk i silnik wyłączył się. Pilot postanowił awaryjnie lądować na pobliskiej łące. Przed przyziemieniem pilot zauważył przebiegający
w poprzek rów. Aby przyziemić samolot za rowem ściągnął na siebie drążek sterowy. Samolot wzniósł się na wysokość około 4m, przeleciał nad rowem,
ale w wyniku utraty prędkości został przeciągnięty i spadł na ziemię. Pilot i pasażerka nie odnieśli obrażeń. Pilot po wyjściu z kabiny zauważył, że na samolocie brakuje jednej łopaty śmigła. Pilot i kilkunastu mieszkańców z pobliskiej miejscowości przeszukali teren w pobliżu miejsca lądowania, ale łopaty nie znaleziono. Wokół łąki znajdowały się pola z dość wysokim zbożem. Pilot próbował bezskutecznie nawiązać łączność z FIS Warszawa, ale ostatecznie przekazał informację telefonicznie do FIS o wylądowaniu, lecz nie podał, że było to lądowanie awaryjne. Według oświadczenia pilota był bardzo zestresowany i nie był w stanie działać logicznie. W tym samym dniu o godz.16:00, mieszkanka miejscowości Wiązyń Dolny znalazła na swojej działce łopatę śmigła i o tym fakcie powiadomiła Policję. Policja wykonała oględziny miejsca w którym znaleziono łopatę i zabezpieczyła dowody. W związku z odnalezieniem łopaty śmigła, w dniu 8 czerwca 2020 r. o godz. 6:00, Cywilno-Wojskowy Ośrodek Poszukiwania i Ratownictwa Lotniczego (ARCC) uruchomił akcję poszukiwawczą statku powietrznego na obszarze przypuszczalnego miejsca jego upadku. O godz. 10:50 otrzymano informację z Policji o statku powietrznym Tecnam P92 ECHO, który znaleziono w miejscowości Bedoń Wieś na prywatnej posesji, gdzie został przyholowany z pobliskiej łąki, na której lądował awaryjnie.

Przyczyna zdarzenia: pęknięcie łopaty śmigła samolotu o charakterze zmęczeniowym, które zostało spowodowane nałożeniem się dwóch czynników
tj. nieprawidłowego wyważenia śmigła oraz występowanie w tym samym miejscu karbu geometrycznego i największego momentu gnącego.

Raport końcowy nr 2021/1368 w sprawie niniejszego wypadku znajduje się w następującym linku.

Najnowsze Aktualności

500 233 233

phone 24h

kontakt@pkbwl.gov.pl

Skip to content