Raport końcowy PKBWL – wypadek, szybowiec SZD-50-3 Puchacz (SP-3322), lądowisko Laszki (EPJL), 9/07/2020

W dniu 9.07.2020 roku na lądowisku w Laszkach (EPJL) odbywały się loty – w ramach podstawowego szkolenia praktycznego do uzyskania licencji pilota szybowcowego (SPL). Szkolenie prowadzono na szybowcu SZD-50-3 Puchacz z użyciem wyciągarki. Loty odbywały się z trawiastego pasa startowego
na kierunku 26. Warunki do wykonywania lotów szkolnych były odpowiednie. O godzinie 11:13 instruktor rozpoczął loty z grupą uczniów – pilotów
i kontynuował je do godziny 20:18 (wykonał 31 lotów w czasie 4 godzin 11 minut). Przed godziną 20:00 uczeń, który wcześniej pracował jako wyciągarkowy zapytał instruktora, czy może wykonać samodzielny lot doskonalący na szybowcu Puchacz. Po sprawdzeniu dokumentacji wyszkoleniowej ucznia, instruktor wyraził na to zgodę. Lot ucznia miał kończyć loty tego dnia. Około godziny 20:20 uczeń zajął miejsce w kabinie szybowca, zapiął pasy i przygotował
się do startu. Instruktor skontrolował go, spiął pasy w tylnej kabinie, sprawdził pozycję ucznia w kabinie, zapięcie przez niego pasów i prawidłowe zamknięcie osłony kabiny szybowca. Po sprawdzeniu łączności radiowej, uczeń dał ręką znak, że jest gotowy do lotu. Instruktor wydał operatorowi wyciągarki komendę do wstępnego naprężania liny, a kiedy szybowiec ruszył instruktor dał komendę „szybowiec ruszył, ciągnij”. Pierwsza faza startu przebiegała prawidłowo.
Po rozbiegu i oderwaniu się od ziemi szybowiec rozpoczął łagodne wznoszenie, a następnie przeszedł na strome wznoszenie. W pewnej chwili instruktor nadzorujący lot ucznia zauważył, że szybowiec zaczyna przechodzić na zbyt duże kąty wznoszenia i (drogą radiową) wydał komendę „Puchacz, nie zadzieraj”. Instruktor miał wrażenie, że po tej komendzie szybowiec nieco „wypłaszczył” (zmniejszył) kąt wznoszenia, co może wskazywać, że uczeń usłyszał korespondencję. Jednak kąt wznoszenia nadal pozostał zbyt stromy. Szybowiec zaczął tracić kierunek lotu w prawo i na wysokości około 70÷80 m został przeciągnięty. Utrata równowagi poprzecznej skutkowała przechyleniem na skrzydło lewe, szybowiec zaczął przepadać z pochyleniem około 45°, po trajektorii do ziemi odpowiadającej kątowi około 70°. Operator wyciągarki przerwał ciąg. Uczeń nie wyczepił liny holowniczej (co nie miało wpływu na przebieg zdarzenia). Chwilę później szybowiec zderzył się z ziemią, odbił się i przemieścił o cztery metry do tyłu. Operator wyciągarki pobiegł na miejsce zdarzenia,
aby udzielić pomocy uczniowi. W tym czasie instruktor wykonał telefon na numer alarmowy i wezwał służby ratownicze. Osoby przebywające w okolicy pomieszczeń aeroklubu, gdy usłyszały głośny huk dochodzący od strony pasa startowego, udały się w tamtym kierunku. Po dotarciu do szybowca, znalazły
w rozbitej kabinie nieprzytomnego ucznia, udzielając mu pierwszej pomocy, przed przybyciem służb ratowniczych. Uczeń z poważnymi obrażeniami ciała został przewieziony
do szpitala.

Przyczyna zdarzenia: Błąd w technice pilotowania, polegający na utrzymywaniu zbyt dużego kąta wznoszenia podczas wzlotu za wyciągarką,
a w konsekwencji utrata prędkości szybowca i jego przepadnięcie.

Czynnik sprzyjający: Małe doświadczenie ucznia w lotach na tym typie szybowca.

Raport końcowy nr 2020/1693 z badania przedmiotowego wypadku znajduje się w następującym linku.

Najnowsze Aktualności

500 233 233

phone 24h

kontakt@pkbwl.gov.pl

Skip to content