W dniu 11.08.2015 r. na lotnisku w Płocku odbywały się loty szybowcowe za wyciągarką. Loty odbywały się na kierunku pasa ok. 110° po lewym kręgu. Wiatr wiał z prędkością 2-3 m/s z kierunku 40-50° (z lewej strony). Celem lotów było przeszkolenie pilotów na nowy rodzaj startu.
Załoga w składzie: przeszkalany uczeń-pilot oraz instruktor wystartowała do kolejnego lotu, w trakcie którego mieli wykonać symulację przerwania ciągu
na określonej wysokości, z której należało wykonać lądowanie z wiatrem. Po prawidłowym starcie na wysokości 100-150 m wyciągarkowy zredukował obroty do minimalnych. Szybowiec zdecydowanie opuścił maskę do dołu, a następnie lina wyciągarkowa została wyczepiona, co zostało potwierdzone drogą radiową przez wyciągarkowego oraz z kwadratu szybowcowego. Chwilę później, szybowiec zaczął zakręcać w prawo ciągnąc za sobą linę wyciagarkową zarzuconą na prawe skrzydło z wypełnionym spadochronikiem hamującym. Początkowo lina przesuwała się po skrzydle, a następnie zakleszczyła się
w szczelinie pomiędzy lotką a skrzydłem. Szybowiec w pogłębiającej się spirali w prawą stronę szybko zbliżał się do ziemi. Na niewielkiej wysokości nastąpiło wyrwanie małego fragmentu lotki, co spowodowało uwolnienie liny wyciągarkowej i przerwanie spirali w prawo. Szybowiec zderzył się z ziemią lewym skrzydłem, a następnie przodem kadłuba z dużym pochyleniem na nos. Załoga poniosła śmierć na miejscu.
Przyczyny zdarzenia:
1) Zbyt gwałtowne oddanie drążka sterowego w chwili zabezpieczania prędkości przed wyczepieniem liny wyciągarkowej, które doprowadziło
do zarzucenia spadochronika hamującego i liny na prawe skrzydło szybowca,
2) Zakleszczenie się liny wyciągarkowej w szczelinie między lotką, a skrzydłem szybowca.
Czynnik sprzyjający: Wymiary przyponu, które w zaistniałej sytuacji spowodowała zarzucenie spadochronika i liny wyciągarkowej na prawe
skrzydło szybowca.
Zalecenia bezpieczeństwa:
Zdaniem Komisji w holach za wyciągarką należy stosować przypon, zbudowany podobnie do opisanego i przedstawionego na rys. 4 w poniżej załączonym raporcie. Obecnie w niektórych ośrodkach szkolenia, w których przy wyciągarce używana jest syntetyczna lina wyciągarkowa stosowany jest przypon wykonany z liny stalowej w otulinie z węża. Taka budowa przyponu zwiększa jego ciężar i sztywność, a tym samym powoduje, że po wyczepieniu lina szybciej oddala się od szybowca i prawdopodobieństwo zarzucenia liny wyciągarkowej na skrzydło jest jeszcze mniejsze.
Raport końcowy nr 2015/1680 w sprawie niniejszego wypadku znajduje się w następującym linku.