W dniu 29.03.2022 r. pilot (obywatel Niemiec) samolotu Aventura II o znakach rozpoznawczych N27ZX rozpoczął o godz. 09:00 na lotnisku EPLS przygotowania do wykonania lotu. Z zapisu kamer na lotnisku EPLS wynika, że pilot po wypchnięciu samolotu z hangaru osobiście przygotował go do lotu, a następnie uruchomił silnik, wykonał próbę silnika, kołowanie do RWY 23, a o godz. 10:17 wystartował. Około godziny 15:20 w pobliżu jeziora Kłeckiego (woj. wielkopolskie) świadkowie zauważyli samolot, który przyleciał z kierunku południowego. Nad jeziorem samolot wykonał na małej wysokości najpierw zakręt w prawo a następnie zakręt o małym promieniu w lewo w trakcie którego samolot został przeciągnięty i o godz. 15:24 na zniżaniu zderzył z powierzchnią wody. Nastąpił kapotaż samolotu i jego częściowe zanurzenie (rys.1). Po kilkunastu minutach od zderzenia samolot zatonął. Świadkowie zawiadomili o wypadku służby ratownicze. Nurkowie Państwowej Straży Pożarnej zlokalizowali samolot pod wodą, a w kabinie samolotu odnaleziono pilota. Po wydobyciu pilota strażacy i ratownicy medyczni podjęli akcję reanimacyjną zakończoną niepowodzeniem.
Prawdopodobną przyczyną wypadku było doprowadzenie samolotu do przeciągnięcia i korkociągu wskutek przekroczenia podczas wykonywania zakrętu maksymalnie dopuszczalnego kąta przechylenia, w warunkach obniżonej mocy silnika spowodowanej oblodzeniem gaźników.
Czynnik sprzyjający:
Dość duża prędkość wiatru, która spowodowała powstanie turbulencji za przeszkodami terenowymi, co przyczyniło się do zwiększenia przechylenia samolotu.
PKBWL po zakończeniu badania nie zaproponowała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Raport końcowy o nr 2022/1340 z badania niniejszego poważnego incydentu znajduje się w następującym linku.