Raport końcowy PKBWL – wypadek, samolot Piper PA-46-500TP (SP-EVA), lotnisko Warszawa-Babice (EPBC), 1/07/2020

W dniu 1.07.2020 r. mężczyzna posiadający licencję PPL(A) wykonał lot z lotniska EPRU na lotnisko EPBC. Lądowanie na betonowej drodze startowej odbyło się około godziny 14:30 i przebiegło prawidłowo. Samolot został zaparkowany na płycie postojowej a pilot opuścił lotnisko. Około godziny 18:30 pilot powrócił do samolotu z zamiarem wykonania lotu powrotnego na lotnisko EPRU. Pilot wykonał przegląd samolotu, sprawdził warunki pogodowe, wykonał listę kontrolną przed startem i rozpoczął kołowanie do pasa betonowego 28. W trakcie kołowania na terenie lotniska EPBC doszło do innego zdarzenia lotniczego, podczas którego uszkodzony samolot zablokował będącą w użyciu betonową drogę startową. Pilot kołującego PA-46 SPEVA otrzymał wówczas drogą radiową informację o tym fakcie i podjął decyzję o wykonaniu startu z trawiastej drogi startowej. Po otrzymaniu zgody na start, PA-46 SP-EVA zajął trawiasty pas 28. Pilot ustawił samolot bliżej prawej krawędzi pasa, ponieważ uznał iż ta strona drogi startowej ma lepszą nawierzchnię, a następnie rozpoczął rozbieg. W ocenie pilota samolot prawidłowo się rozpędzał, ale kiedy osiągnął prędkość 55 kt, nagle skręcił w prawo. Pilot energicznie zareagował na utratę kierunku rozbiegu wciskając lewy pedał orczyka. Wówczas samolot skręcił w lewo a następnie jego przednia część opadła na powierzchnię drogi startowej. Łopaty obracającego się śmigła weszły w kolizję z powierzchnią ziemi, na skutek czego uległy natychmiastowemu zniszczeniu. Samolot poruszający się bokiem, wyłamał golenie podwozia głównego, które pod jego ciężarem złożyły się w prawą stronę. Po chwili samolot przesuwając się po trawie wykonał częściowy obrót a następnie się zatrzymał. Pilot wyłączył zasilanie oraz dopływ paliwa po czym opuścił samolot o własnych siłach nie doznając obrażeń. Na terenie lotniska znajdowały się służby ratunkowe, które udzieliły pomocy pilotowi samolotu PA-46 SP-EVA. Pilot został przebadany na zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu, z wynikiem negatywnym.

Przyczyną wypadku była utrata kierunku samolotu w trakcie rozbiegu.

Czynniki sprzyjające:
1) Wykonywanie operacji startu samolotu z trawiastej drogi startowej;
2) Niejednakowa jakość powierzchni trawiastej drogi startowej;
3) Rozpoczęcie rozbiegu nie w osi pasa, tylko blisko prawej jego krawędzi;
4) Zbyt dynamiczna reakcja przeciwdziałająca utracie kierunku podczas rozbiegu, co przy prędkości 55 kt spowodowało powstanie dużej siły oddziałującej na skręcone koło podwozia przedniego i w efekcie wyrwanie przedniej goleni podwozia.

Po zakończeniu badania Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych nie zaproponowała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Raport końcowy o nr 2020/1574 z badania przedmiotowego incydentu znajduje się w następującym linku.

Najnowsze Aktualności

500 233 233

phone 24h

kontakt@pkbwl.gov.pl

Skip to content