W dniu 14.10.2022 r., na lotnisku w Rudnikach, uczeń wraz z instruktorem wykonywali loty szybowcem SZD-50-3 „Puchacz”, w celu ćwiczenia figur podstawowej akrobacji. Podczas przeglądu szybowca przed kolejnym startem, zajmujący przednią kabinę uczeń stwierdził całkowite wyłamanie pedału steru kierunku. Loty wstrzymano a szybowiec jako niesprawny, został wyłączony z eksploatacji.
Przyczyna zdarzenia:
Postępujące pękanie osi zawieszenia pedałów steru kierunku (zmęczenie materiału), prowadzące do wyłamania osi i odpadnięcia pedału od konsoli.
Czynniki sprzyjające zaistnieniu zdarzenia lotniczego:
1) Prawdopodobnie wypadek, któremu szybowiec uległ w przeszłości (w roku 2009), w którym mogło nastąpić uszkodzenie osi zawieszenia pedałów.
2) Brak precyzyjnych wytycznych w zakresie kontroli stanu pedałów podczas czynności obsługi planowej (przeglądu 1000-godzinnego).
3) Znaczący stopień wyeksploatowania szybowca (od 1984 r.).
4) Charakter wykonywanych lotów akrobacyjnych (zdecydowane sterowanie).
PKBWL nie zaproponowała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Raport końcowy o nr 2022/6070 z badania niniejszego wypadku znajduje się w następującym linku.