Na lotnisku Pruszcz Gdański (EPPR) był wykonywany lot szybowca po starcie za samolotem. Celem lotu było nauczenie ucznia-pilota wyprowadzania szybowca z korkociągu. Po wyczepieniu załoga rozpoczęła wykonanie ćwiczenia. W trakcie wykonywania kolejnego korkociągu próba wyprowadzenia z niego nie powidła się. Szybowiec zderzył się z ziemią po północno-wschodniej stronie lotniska. W wyniku zderzenia instruktor i uczeń odnieśli poważne obrażenia ciała, a szybowiec uległ zniszczeniu.
Przyczyny i czynniki sprzyjające zdarzenia:
1) Prawdopodobnie zbyt szybkie rozpoczęcie wyprowadzania szybowca z korkociągu do lotu poziomego, ze względu na małą wysokość lotu, co skutkowało
jego ponownym wejściem w korkociąg.
2) Tylne (w zakresie dopuszczalnym) położenie środka masy szybowca.
3) Małe doświadczenie instruktora.
4) Rozpoczęcie ćwiczenia na zbyt małej wysokości.
5) Wejście szybowca w korkociąg o charakterze korkociągu płaskiego.
6) Działanie instruktora w końcowej fazie lotu w deficycie wysokości i czasu.
Komisja określa następujące zalecenia dotyczące bezpieczeństwa:
Zalecenie dla właściciela świadectwa typu Allstar PZL Glider Sp. z o.o. Z-2022/5425
Poprawić zapis w instrukcji użytkowania w locie oraz w tabeli indywidualnego planu wyważenia dla szybowców SZD-50-3 Puchacz tak, aby jednoznacznie określał w jakim zakresie załadunku w pierwszej i drugiej kabinie należy stosować ciężarki wyważające.
Raport końcowy o nr 2022/5425 z badania przedmiotowego wypadku znajduje się w następującym linku.