Raport końcowy PKBWL – poważny incydent, samoloty TECNAM P2008 JC (SP-AKR) / P2002 Sierra (OK-XUU-25), lotnisko Pobiednik k. Krakowa (EPKP), 14/06/2020

W dniu 14.06.2020 r. na lotnisku Kraków-Pobiednik (EPKP) załoga samolotu Tecnam P2008, SP-AKR wykonywała loty szkolne po kręgu z RWY 09. Dla samolotów obowiązywał prawy (południowy) krąg, co pokrywa się z informacją z AIP VFR. Około godz. 17.00, będąca na prostej do lądowania, załoga samolotu SP-AKR odebrała informację radiową przekazaną przez pilota samolotu ultralekkiego P2002 Sierra, OK- XUU-25, o dolocie do EPKP od strony północnej i zamiarze dołączenia do lewego (północnego) kręgu. Instruktor z samolotu SP-AKR poinformował, że obowiązuje prawy kręg nadlotniskowy. Zasugerował załodze dolatującego samolotu UL OK-XUU-25 zgłoszenie pozycji z wiatrem do RWY 099.
Po wykonaniu konwojera (touch and go), samolot SP-AKR wznosił się, a następnie wykonywał pierwszy zakręt, w prawo (na południe). W końcowej fazie zakrętu dowódca spostrzegł w odległości (wg deklaracji) ok. 100 m zbliżający się z naprzeciwka (od strony południowej) samolot. Aby uniknąć kolizji, instruktor lecący SP-AKR gwałtownie obniżył wysokość lotu wykonując zakręt w prawo. Samoloty minęły się w odległości ok. 50 m, przy czym OK-XUU-25 przeleciał powyżej SP-AKR. Pilot samolotu OK-XUU-25 wykonał zakręt o ok.180 stopni w lewo, odleciał w kierunku południowym, a następnie wykonał dowrót do wewnętrznej strefy kręgu, przecinając ją skośnie.
Samolot SP-AKR następnie wykonał okrążenie w lewo, i kontynuował lot do pozycji z wiatrem do RWY 09. Dowódca SP-AKR przekazał pilotowi OK-XUU-25 informację, że kontynuuje lot po kręgu z numerem „1” dla podejścia do RWY 09, jednak pilot OK-XUU-25 nie zareagował, przelatując pod samolotem SP-AKR, następnie zgłaszając prostą do lądowania. Instruktor z samolotu SP-AKR poinformował pilota OK-XUU-25, że wymusił pierwszeństwo na kręgu oraz, że nie jest na prostej do RWY 09, lecz po trzecim zakręcie do pasa w użyciu.
Nastąpiła wymiana korespondencji pomiędzy dowódcami obu samolotów, w tym użycie słów nieprzyzwoitych ze strony pilota samolotu OK-XUU-25 kierowanych do instruktora w samolocie SP-AKR. Pilot samolotu OK-XUU-25 nie wykonał lądowania na lotnisku EPKP, lecz naruszając zasady ruchu nadlotniskowego rozpoczął wznoszenie w obrysie kręgu szybowcowego i zadeklarował przez radio odlot w kierunku lądowiska w Kazimierzy Małej.

Przyczyna zdarzenia: Nieprawidłowe włączanie się w krąg nadlotniskowy przez pilota samolotu OKXUU-25 oraz nieuwzględnienie informacji przekazanych drogą radiową.

Czynniki sprzyjające:
1. Błędne określenie pozycji w dolocie do kręgu nadlotniskowego lotniska EPKP
przez pilota samolotu OK-XUU-25
,
2. Dolot samolotu OK-XUU-25 do lotniska EPKP w kierunku pod słońce.

Po zakończeniu badania Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych nie zaproponowała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Raport końcowy o nr 2020/1440 z badania niniejszego poważnego incydentu znajduje się w następującym linku.

Najnowsze Aktualności

500 233 233

phone 24h

kontakt@pkbwl.gov.pl

Skip to content