Raport końcowy PKBWL – wypadek, samolot Zodiac CH-601 XL (SP-YII), lotnisko Kętrzyn-Wilamowo (EPKE), 8/08/2020

W dniu 8.08.2020 r., w godzinach porannych, pilot-właściciel przyleciał samolotem na lotnisko w Kętrzynie. Po krótkim postoju na lotnisku pilot planował przelot do Suwałk. Po uruchomieniu silnika pokołował do progu drogi startowej 15. Na pokładzie był pasażer. W zbiornikach było ok. 60 litrów benzyny samochodowej. O godz. 10.38 samolot rozpoczął rozbieg. Po ok. 300 m oderwał się od trawiastej nawierzchni lotniska i bez fazy wytrzymania przeszedł na strome wznoszenie. Na wysokości 15÷20 m, przy wyraźnie spadającej prędkości, rozpoczął zakręt w prawo z przepadaniem na skrzydło. Zderzenie z ziemią, już poza drogą startową, nastąpiło pod dużym kątem, najpierw końcówką prawego skrzydła a następnie przodem kadłuba/kabiną. Samolot zatrzymał się na murawie, pozostając z wysoko uniesionym ogonem. Załoga opuściła wrak o własnych siłach. Pożar nie wystąpił. Po wypadku na miejscu zdarzenia pojawiła się stacjonująca na lotnisku karetka pogotowia ratunkowego. Lekarz i pielęgniarka udzielili pierwszej pomocy poszkodowanym, jednocześnie stwierdzając, że nie odnieśli oni żadnych obrażeń. Przebywający na miejscu ekspert PKBWL zabezpieczył dokumentację zdarzenia.

Przyczyna zdarzenia:
Błąd w technice pilotażu polegający na zbyt stromym wznoszeniu po starcie i niezabezpieczeniu prędkości lotu, co doprowadziło do przeciągnięcia i przepadnięcia samolotu.


Czynniki sprzyjające:
1. Rzeczywista masa do startu powyżej dopuszczalnej masy startowej samolotu;
2. Start w warunkach bezwietrznych oraz przy wysokiej temperaturze otoczenia.

PKBWL po zakończeniu badania nie zaproponowała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Raport końcowy o nr 2020/2267 z badania niniejszego wypadku znajduje się w następującym linku.

Najnowsze Aktualności

500 233 233

phone 24h

kontakt@pkbwl.gov.pl

Skip to content