WYPADEK (ACCIDENT) - 2012/1166
wiatrakowiec (gyroplane)
Calidus 914 UL
Jastarnia (EPJA)
2012-09-10
- Kategoria Statku Powietrznego
- Aircraft Category
- wiatrakowiec (gyroplane)
- Typ Statku Powietrznego
- Aircraft Type
- Calidus 914 UL
- Znaki Rozpoznawcze
- Aircraft Registration Marks
- D-MGDA
- Miejsce Zdarzenia
- Occurrence Place
- Jastarnia (EPJA)
- Data Zdarzenia
- Occurrence Date
- 2012-09-10
- Czas zdarzenia (LMT)
- Occurrence Time (LMT)
- 17:15
- Klasyfikacja Zdarzenia
- Occurrence Class
- WYPADEK (ACCIDENT)
- Operator/Użytkownik Statku Powietrznego
- Aircraft Operator/User
- -
- Masa Statku Powietrznego
- MTOW
- <2250
- Poziom Obrażeń
- Injury Level
- brak (none)
- Podmiot Badający
- Investigation Authority
- PKBWL
- Status Badania
- Investigation Status
- zakończone (closed)
-
W dniu 10.09.2012 r. pilot wraz z pasażerem zamierzali wykonać lot w rejonie miejscowości Jastarnia na wiatrakowcu Calidus, znaki rozpoznawcze D-MGDA, w ramach projektu polegającego na skanowaniu polskiej linii brzegowej. Celem lotu było zapoznanie pasażera, będącego kierownikiem projektu, z miejscem realizacji zadania. Po przybyciu na lądowisko Jastarnia (EPJA) ok. godz. 16:30 LMT pilot uzgodnił telefonicznie wykonanie lotu z Informatorem FIS Sektor Gdańsk i zapoznał się z warunkami atmosferycznymi. Po wykonaniu przeglądu przedlotowego wiatrakowca, pilot pomógł pasażerowi w zajęciu miejsca w kabinie sprawdzając poprawność zapięcia pasów bezpieczeństwa, po czym sam zajął miejsce na przednim fotelu. Po uruchomieniu silnika i osiągnięciu zalecanych temperatur oleju, głowic cylindrów oraz ciśnienia oleju, pilot sprawdził iskrowniki i przeprowadził próbę silnika. Ponieważ rękaw lotniskowy wskazywał wiatr w łożu drogi startowej z kierunku 130º ÷ 140º, pilot postanowił wykonać start z progu pasa 12 i rozpoczął kołowanie. Jak zeznał, pozycję do startu zajął kilkadziesiąt metrów przed końcem drogi startowej, gdyż stwierdził, że na dalszym jej odcinku podłoże jest coraz bardziej miękkie i porośnięte nieco wyższą trawą. Pilot ocenił długość drogi startowej za zdecydowanie wystarczającą i bezpieczną do wykonania startu. Przystąpił do wykonania prerotacji i po uzyskaniu przez wirnik nośny 240 obr/min, zwolnił hamulce kół z jednoczesnym przesunięciem dźwigni gazu do oporu w skrajnie przednie położenie. Po „dłuższym rozbiegu” nastąpiło uniesienie przedniego koła, a chwilę później całego wiatrakowca i dalsze rozpędzanie. Po uzyskaniu prędkości około 70 ÷ 80 km/h wiatrakowiec przeszedł na wznoszenie, uzyskując przewyższenie nad zbliżającą się ścianą drzew. Pilot uznał, że dalszy lot poziomy z kilkumetrowym przewyższeniem nad drzewami będzie bezpieczny. W odległości kilkudziesięciu metrów od ściany drzew na których skupił swoją uwagę zauważył, że wiatrakowiec zaczął przepadać – „tonąć”. Zdając sobie sprawę, że może dojść do zderzenia z drzewami, pilot postanowił wykonać manewr zawrócenia w lewo o kąt 180° i przyziemić na płaszczyźnie lądowiska. Po wykonaniu dynamicznego manewru wiatrakowiec twardo przyziemił, zaczepiając łopatami wirnika nośnego o ziemię i przewrócił się na prawy bok, silnik wiatrakowca wyłączył się. Po upewnieniu się, że pasażer nie odniósł obrażeń, pilot wyłączył zasilanie i wszystkie przełączniki ustawił w położenie „wyłączone”. Po wypięciu się z pasów bezpieczeństwa, pilot i pasażer otworzyli kabinę i opuścili wiatrakowiec o własnych siłach. W wyniku zderzenia z ziemią pilot i pasażer nie odnieśli żadnych obrażeń, natomiast wiatrakowiec uległ zniszczeniu. O zaistniałym zdarzeniu, zarządzający lądowiskiem niezwłocznie powiadomił odpowiednie służby oraz PKBWL.
- Raport Wstępny
- Preliminary Report
- -
- Oświadczenie Tymczasowe
- Interim Statement
- -
- Raport Końcowy
- Final Report
- Uchwała
- Resolution