POWAŻNY INCYDENT (SERIOUS INCIDENT) - 2018/2022
ULM (ultralight aircraft)
EKOLOT, KR-030 Topaz
Rzeszów Jasionka (EPRZ)
2018-07-11
- Kategoria Statku Powietrznego
- Aircraft Category
- ULM (ultralight aircraft)
- Typ Statku Powietrznego
- Aircraft Type
- EKOLOT, KR-030 Topaz
- Znaki Rozpoznawcze
- Aircraft Registration Marks
- SP-SGEO
- Miejsce Zdarzenia
- Occurrence Place
- Rzeszów Jasionka (EPRZ)
- Data Zdarzenia
- Occurrence Date
- 2018-07-11
- Czas zdarzenia (LMT)
- Occurrence Time (LMT)
- -
- Klasyfikacja Zdarzenia
- Occurrence Class
- POWAŻNY INCYDENT (SERIOUS INCIDENT)
- Operator/Użytkownik Statku Powietrznego
- Aircraft Operator/User
- MGGP Aero
- Masa Statku Powietrznego
- MTOW
- <2250
- Poziom Obrażeń
- Injury Level
- brak (none)
- Podmiot Badający
- Investigation Authority
- PKBWL
- Status Badania
- Investigation Status
- zakończone (closed)
Badania wytrzymałości uchwytu drążka sterowego wykonane przez producenta wskazują, że siła potrzebna do złamania drążka sterowego przewyższała normalny zakres eksploatacyjny. Jednocześnie ww. uchwyt nie jest już stosowany w nowych egzemplarzach seryjnych samolotu. Analiza wykonana przez PKBWL wykazała, że prawdopodobnie na skutek zbyt dużej siły przyłożonej przez pilota w górnej części uchwytu drążka sterowego, doszło do jego złamania. Do złamania uchwytu drążka sterowego przyczyniło się: - występowanie pustej przestrzeni w uchwycie drążka sterowego; - zastosowanie nieodpowiedniego materiału do wykonania uchwytu drążka sterowego. Przypadek złamania uchwytu drążka sterowego jest rzadki, ale nie można wykluczyć jego ponownego zaistnienia. Po zbadaniu zdarzenia lotniczego PKBWL zaleca producentowi samolotu ultralekkiego KR-030 Topaz, firmie PPHU „EKOLOT”: 1) Wprowadzić dodatkową kontrolę uchwytu drążka sterowego podczas prac 100-godzinnych na wszystkich egzemplarzach samolotu KR-030 Topaz oraz JK-03 i JK-05 Junior wyposażonych w wadliwy uchwyt. 2) Umieścić w Instrukcji Użytkowania w Locie obowiązek stosowania nakładki uchwytu drążka sterowego w lotach szkolnych. 3) Dokonać zmian w Instrukcji Użytkowania w Locie pod kątem ujednolicenia danych eksploatacyjnych samolotu KR-030 Topaz.
W dniu 11 lipca 2018 r. o godz. 13:12 UTC załoga samolotu KR-030 Topaz wykonywała operację touch and go (TGL) z pasa startowego lotniska Rzeszów- Jasionka (EPRZ). W trakcie ponownego startu nastąpiło złamanie uchwytu drążka sterowego w kabinie, co doprowadziło do utraty kontroli nad statkiem powietrznym i niekontrolowanego przyziemienia. W wyniku kilkakrotnych uderzeń w pas startowy, samolot uległ uszkodzeniu. Zniszczone zostały elementy oświetlenia pasa startowego. Załoga w trakcie zdarzenia nie odniosła żadnych obrażeń.
- Raport Wstępny
- Preliminary Report
- -
- Oświadczenie Tymczasowe
- Interim Statement
- -
- Raport Końcowy
- Final Report
- Uchwała
- Resolution
- -