POWAŻNY INCYDENT (SERIOUS INCIDENT) - 2019/0436
samolot (airplane)
BOEING, 777-200LR
Warszawa (EPWA)
2019-02-15
- Kategoria Statku Powietrznego
- Aircraft Category
- samolot (airplane)
- Typ Statku Powietrznego
- Aircraft Type
- BOEING, 777-200LR
- Znaki Rozpoznawcze
- Aircraft Registration Marks
- 4X-ECC
- Miejsce Zdarzenia
- Occurrence Place
- Warszawa (EPWA)
- Data Zdarzenia
- Occurrence Date
- 2019-02-15
- Czas zdarzenia (LMT)
- Occurrence Time (LMT)
- -
- Klasyfikacja Zdarzenia
- Occurrence Class
- POWAŻNY INCYDENT (SERIOUS INCIDENT)
- Operator/Użytkownik Statku Powietrznego
- Aircraft Operator/User
- Pilot samolotowy ATPL(A)
- Masa Statku Powietrznego
- MTOW
- >5700
- Poziom Obrażeń
- Injury Level
- brak (none)
- Podmiot Badający
- Investigation Authority
- PKBWL
- Status Badania
- Investigation Status
- zakończone (closed)
W dniu 14 lutego 2019 r. zaplanowany był lot o statusie HEAD samolotu Boeing 777-258 o znakach rozpoznawczych 4X-ECC na trasie Warszawa (EPWA) – Tel Aviv (LLBG). W trakcie podciągania, przed rozpoczęciem zakrętu w prawo, proces uruchomienia prawego silnika został zakończony – silnik osiągnął zakres IDLE. Po kilku sekundach w trakcie zakrętu załoga rozpoczęła proces uruchomienia lewego silnika. Chwilę później, w połowie zakrętu, nastąpiło ścięcie lewego sworznia dyszla holowniczego. Przy wyjściu z zakrętu proces uruchamiania lewego silnika został zakończony – silnik osiągnął zakres IDLE. Po uruchomieniu drugiego silnika samolot zaczął pchać holownik w wyniku czego zestaw ciągnik-samolot zwiększył prędkość do 3 kt. Kilka sekund później doszło do „złożenia się” dyszla holowniczego, ścięcia prawego i środkowego sworznia a następnie kolizji samolotu z holownikiem. W wyniku zdarzenia żadna osoba nie odniosła obrażeń. Samolot, holownik oraz dyszel holowniczy uległy uszkodzeniu.
- Raport Wstępny
- Preliminary Report
- Oświadczenie Tymczasowe
- Interim Statement
- -
- Raport Końcowy
- Final Report
- Uchwała
- Resolution