WYPADEK (ACCIDENT) - 2019/4164
szybowiec (glider)
SZD-50-3 Puchacz
Warszawa Babice (EPBC)
2019-09-15
- Kategoria Statku Powietrznego
- Aircraft Category
- szybowiec (glider)
- Typ Statku Powietrznego
- Aircraft Type
- SZD-50-3 Puchacz
- Znaki Rozpoznawcze
- Aircraft Registration Marks
- SP-3367
- Miejsce Zdarzenia
- Occurrence Place
- Warszawa Babice (EPBC)
- Data Zdarzenia
- Occurrence Date
- 2019-09-15
- Czas zdarzenia (LMT)
- Occurrence Time (LMT)
- -
- Klasyfikacja Zdarzenia
- Occurrence Class
- WYPADEK (ACCIDENT)
- Operator/Użytkownik Statku Powietrznego
- Aircraft Operator/User
- Instruktor-pilot / Pilot samolotowy
- Masa Statku Powietrznego
- MTOW
- <2250
- Poziom Obrażeń
- Injury Level
- Podmiot Badający
- Investigation Authority
- PKBWL
- Status Badania
- Investigation Status
- zakończone (closed)
W dniu 15 września 2019 roku z pasa trawiastego 28 lotniska Aeroklubu Warszawskiego uczeń-pilot wystartował wraz z instruktorem do lotu szkolnego na zadanie celność lądowania połączone z nauką lotu na holu. Po około 150-200 m rozbiegu nastąpiło oderwanie szybowca (SZD-50-3 Puchacz, znaki rejestracyjne SP-3367) od pasa, a następnie samolotu holującego (Aviat Husky, znaki rejestracyjne SP-TIR). Chwilę po oderwaniu pilot samolotu zauważył brak możliwości zwiększenia prędkości powyżej 100 km/h oraz znacznie zmniejszoną prędkość wznoszenia. Nad prostopadłym do pasa odcinkiem drogi kołowania wysokość zespołu wynosiła około 30-40 m. W momencie, gdy zespół zaczął zbliżać się do linii lasu, instruktor-pilot przejął sterowanie szybowcem i wyczepił linę holowniczą. Po wyczepieniu pilot samolotu stwierdził poprawne parametry wznoszenia i kontynuował lot po kręgu, a instruktor-pilot wykonał zakręt w lewo o około 180° z zamiarem lądowania z wiatrem. W trakcie podejścia do lądowania nastąpiło przepadnięcie szybowca i uderze
- Raport Wstępny
- Preliminary Report
- Oświadczenie Tymczasowe
- Interim Statement
- -
- Raport Końcowy
- Final Report
- Uchwała
- Resolution
- -