WYPADEK (ACCIDENT) - 2020/2397
samolot ULM (ultralight airplane)
Bristell NG-5
W pobliżu Lądowiska Kikity (EPKI)
2020-08-15
- Kategoria Statku Powietrznego
- Aircraft Category
- samolot ULM (ultralight airplane)
- Typ Statku Powietrznego
- Aircraft Type
- Bristell NG-5
- Znaki Rozpoznawcze
- Aircraft Registration Marks
- SP-SLES
- Miejsce Zdarzenia
- Occurrence Place
- W pobliżu Lądowiska Kikity (EPKI)
- Data Zdarzenia
- Occurrence Date
- 2020-08-15
- Czas zdarzenia (LMT)
- Occurrence Time (LMT)
- -
- Klasyfikacja Zdarzenia
- Occurrence Class
- WYPADEK (ACCIDENT)
- Operator/Użytkownik Statku Powietrznego
- Aircraft Operator/User
- Pilot samolotowy licencja PPL
- Masa Statku Powietrznego
- MTOW
- <2250
- Poziom Obrażeń
- Injury Level
- śmiertelny (fatal)
- Podmiot Badający
- Investigation Authority
- PKBWL
- Status Badania
- Investigation Status
- zakończone (closed)
Zalecenie 2022/2397/1 - dla Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego: Ważnym elementem badania jest sprawdzenie prawidłowości obsługi technicznej statku powietrznego przed zdarzeniem. W trakcie badania wypadku 2020/2397 PKBWL nie miała możliwości zapoznać się z dokumentacją dotyczącą czynności obsługowych wykonanych na samolocie po 100 godz. lotu, ponieważ dokumenty prawdopodobnie znajdowały się na pokładzie SP i uległy spaleniu. W związku z powyższym PKBWL proponuje, aby Prezes ULC dokonał zmiany przepisów w ten sposób, aby dokumenty wymagane na pokładzie statku powietrznego podczas lotu nie były zintegrowane z dokumentami dotyczącymi zdatności do lotu, które powinny być przechowywane na ziemi. Zapobiegnie to zniszczeniu dokumentów dotyczącymi zdatności do lotu po zaistnieniu wypadku. Zalecenie 2022/2397/2 dla Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego: W trakcie badania wypadku 2020/2397 PKBWL stwierdziła, że samolot, który uległ wypadkowi został wpisany do Ewidencji Statków Powietrznych w kategorii K6-E, jako samolot eksperymentalny i w związku z tym powinien być wykorzystywany tylko do celów badawczych, eksperymentalnych lub naukowych. Samolot, który uległ wypadkowi był wykorzystywany przez prywatnego właściciela do lotów prywatnych. Aby zapobiec takim przypadkom w przyszłości, PKBWL proponuje, aby Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego w ramach kontroli prowadzonych zgodnie z art. 27 ustawy Prawo lotnicze sprawdzał, czy statki powietrzne wpisane do ewidencji w kategorii K6E (eksperymentalna) są użytkowane zgodnie z przeznaczeniem i obowiązującymi ograniczeniami.
Zderzenie z ziemą podczas niekontrolowanej utraty wysokości w trzecim zakręcie do lądowania.
- Raport Wstępny
- Preliminary Report
- -
- Oświadczenie Tymczasowe
- Interim Statement
- -
- Raport Końcowy
- Final Report
- Uchwała
- Resolution