INCYDENT (INCIDENT) - 2022/1614

samolot(airplane)

TECNAM, P-2008 JC/TECNAM, P-2008 JC

EPPT

2022-04-13

Kategoria Statku Powietrznego
Aircraft Category
samolot(airplane)
Typ Statku Powietrznego
Aircraft Type
TECNAM, P-2008 JC/TECNAM, P-2008 JC
Znaki Rozpoznawcze
Aircraft Registration Marks
SP-HSI/SP-LFF
Miejsce Zdarzenia
Occurrence Place
EPPT
Data Zdarzenia
Occurrence Date
2022-04-13
Czas zdarzenia (LMT)
Occurrence Time (LMT)
-
Klasyfikacja Zdarzenia
Occurrence Class
INCYDENT (INCIDENT)
Operator/Użytkownik Statku Powietrznego
Aircraft Operator/User
-
Masa Statku Powietrznego
MTOW
<2250
Poziom Obrażeń
Injury Level
brak (none)
Podmiot Badający
Investigation Authority
PKBWL
Status Badania
Investigation Status
zakończone (closed)
ZALECENIA BEZPIECZEŃSTWA
SAFETY RECOMMENDATIONS

-

STRESZCZENIE
SUMMARY

Załogi dwóch samolotów wykonywały kręgi w lotach szkolnych z instruktorami na pokładach. Tory lotów tych samolotów przecięły się, a różnica wysokości przy wymijaniu wyniosła kilkadziesiąt metrów. Przebieg zdarzenia wskazuje, że do chwili wyminięcia, załogi obu samolotów nie widziały się wzajemnie. Oba samoloty wylądowały bezpiecznie w zamierzonych destynacjach. Przyczyny zdarzenia: 1) Niedostosowanie trajektorii lotu po kręgu przez załogę samolotu startującego za poprzednikiem, polegająca na przedwczesnym wykonaniu pierwszego zakrętu kręgu, bez uwzględniania pozycji poprzednika; 2) Niewystarczająca obserwacja ruchu statków powietrznych na kręgu nadlotniskowym przez załogę samolotu startującego jako „drugi” (za poprzednikiem) i – w efekcie – utrata świadomości sytuacyjnej co do położenia poprzednika; 3) Niewystarczająca obserwacja przestrzeni, przynajmniej w stronę zakrętu, przez załogę samolotu startującego jako „pierwszy”, która nie dostrzegła odpowiednio wcześniej ruchu potencjalnie kolizyjnego.

DOKUMENTY
RECORDS
Raport Wstępny
Preliminary Report
-
Oświadczenie Tymczasowe
Interim Statement
-
Raport Końcowy
Final Report
-
Uchwała
Resolution